Dagsarkiv: 2010/09/24

Träning på Ekerö

Nästa helg har jag lovat ställa upp som mottagare när Camilla och Gin kör appellrapporten så vi kom på att det kan vara bra att ha tränat ihop någon gång… 😉 Vi möttes upp vid färjan på Ekerösidan och åkte upp till skogen där jag först la varsitt spår på dryga 100 meter var till mina tjejer innan vi körde Gin i rapporten, där lilla Ginsan gick superfint.

Efter rapporten var det dags att ta spåren som då legat en dryg timme, Moira spårade mer med kropp än huvud och fladdrade väldigt mycket hit och dit så nästa gång blir det att lägga ut lite godisbitar under spåret. Tilda som inte är så supermotiverad till spår var stundvis riktigt duktig, för att sen falla tillbaka till sitt riktigt usla arbetssätt. Med lite hjälp kunde dock även hon hitta sin godisburk och hon var nog (som vanligt 😉 ) väldigt nöjd med sig själv. 😆

Efter allt bruksande tog vi vägen förbi Ekerö hundsport innan det blev lite lydnadsträning på Mälaröarnas BK. Även inför detta träningspass hade jag gjort en noggran planering och körde;
* platsliggning där jag visade skålen med köttbullar och sen tog den med mig och gömde mig bakom ett plank. Till hjälp tog jag Camilla som med hjälp av handtecken visade mig om Moira lyfte på huvudet/vek ner rumpan. Jag hade planerat att hon skulle ligga 20 sekunder och första försöket blev det både haklyft och rumpvickning, andra gången lyfte hon hakan och tredje gången gillt låg hon fint och fick efter ”bra-varsågod” komma bakom planket och ta sin belöning.
* fritt följ där Camilla hjälpte till och klickade när vi gått mellan 1-10 steg. Några gånger svängde hon ut lite för mycket med rumpan och där måste jag bli bättre på belöningsplaceringen – ännu mer på sidan av hennes huvud. Jag testade även av några väster och höger svängar + halter. Åt vänster är det inga problem, höger är dock lite svårare och första höger halten var Mojens rumpa långt ut och svängde, ett ”oj” och nästa försök där jag även fokuserade på att gå långsamt och ta ett stort steg blev det fint. 🙂
* snabba lägganden. Här märktes det att litens hjärna började ta slut (jag tror att värmen, cirka 20 grader och sol efter flera veckors kyla och regn, tog ut sin rätt) och det blev några repetitioner där hon la sig men inte särskilt fort, men även flera stycken där hon inte orkade lyssna på vad jag sa utan bara gissade på olika beteenden…

Efter att ha tagit färjan över till Botkyrka igen åkte jag och plockade upp en stor och tjock sötis-Nea som ska vara här till imorgon eftermiddag. Vi tog en långsam tur ute på fälten (perfekt även för min sega kropp) där Nea trots sin stora mage med alla små parasiter (läs bebisar) höll god fart och var på riktigt toppenhumör. 😀 Nu har alla tjejerna kastat i sig sin middag och det är dags för en sista rastningsrunda innan min sega skalle behöver vila igen.

1 kommentar

Under Uncategorized