Dagsarkiv: 2010/09/07

Kurs # 2

Ikväll var det dags för andra tillfället på fortsättningskursen i tävlingslydnad för Lotta Linusson.

Vi började gå igenom hoppet och liten är duktig på att leta upp hindret även när jag sätter henne snett – dock gav jag mig själv bakläxa där för jag upptäckte att jag varit mycket duktigare på att sätta henne snett till höger om hindret än till vänster om det… Vi fick även påbörja inlärningen av fria uthopp där hunden ska fortsätta springa rakt utåt tills den hör något annat. Denna inlärning inkluderar dock gömda leksaker och de senaste dagarna tycker jag att Mojen vid tillfällen varit lite halv ”nonchalant” i leken vilket jag tror beror på en skenande hormonstorm i den lilla kroppen just nu… Vi väntar ju otåligt på löp – liten är rätt vimsig för tillfället för att säga det snällt, 😉 så mer träning på fria uthopp när alla hjärnceller är på plats igen! 🙂

Vi fortsatte med fria följet och där måste jag tänka på att ta det lugnt och ta stora steg när vi gör ”svänghalter” för att minska studs och tramp med de små tassarna. Gör jag bara rätt och samtidigt håller henne i rätt sinnesstämning så gör hon dem superfint – bara nöta, nöta, nöta nu!!! Lotta blev även glad när jag berättade att Elin hjälpt mig att komma fram till att Moj går fint och rakt så länge hon är koncentrerad och har rätt aktivitetsnivå. 😀

Vi testade även av stegförflyttningar till höger där vi vill få till skänkelvikningar så även där gäller att ta ett stort steg  ut med högerbenet och sedan med ett lugnt fooot få med henne. Här gäller det för mig att belöna henne mitt i steget när hon gör det rätt innan hon hinner sätta sig – hm bäst att ta hjälp av träningskompisar som klickar och/eller köra det framför spegeln så belöningen kommer i rätt sekund.

Som avslutning tränade vi på ingångar där vi kom fram till att skutten kommer för att Mem använder min vänsterhand som target… Jag som inte ens använt handen i inlärningen (körde ju klossen) hade nog inte på egen hand lyckats klura ut detta. Nu till en början får jag ha handen bakom ryggen – då blir ingångarna med alla tassarna i marken – för att sedan successivt flytta fram handen. I framtiden måste jag tänka på att alltid stå med händerna tryckta mot benen, som det är nu fladdrar armarna och händerna runt (och jag ser ut som en annan bodybuilder wannabe 😳 ).

1 kommentar

Under Uncategorized