Snö i massor

Nu börjar det verkligen bli mycket snö här i Stockholmsområdet, jag och Åsa konstaterade i morse under vårt 1,5 timmes pulsande i den tunga kramsnön på fälten här hemma att det känns som man befinner sig längre norr ut. Härligt med ordentligt med vinter är det i alla fall och både jag och de röda njuter i massor! 😀

Så mycket träning efter förra helgens tävling har det inte blivit men i onsdags fick vi i alla fall till ett pass tillsammans med Helena i inomhuslokalen här på Riksten.

Jag och Moira fokuserade då på;

  • Dirigeringar till skålar som träning inför dirigeringsapporteringen och bästa pluttan var klockren vid varje skick, nu ska jag fortsätta grunda detta på ett bra och noggrant sätt så ska det förhoppningsvis bli ett bra moment.
  • Mycket träning av fritt följ med fokus på position vid långsam marsch, kändes helt ok men detaljpill i detta momentet tar ju verkligen aldrig slut (anledningen till att jag älskar det momentet) och ja vi har ju en massa att jobba på.
  • Fjärrdirigering som hon gjorde bra (nästa älsklingsmoment för oss båda med massa detaljer att jobba på 😀 ).
  • Som avslutning hets på metallen för att ta den fort – kul tycker Moj som ju inte direkt är hunden som bangar för att få hetsa lite. 😉

Jag och Gossip tränade på;

  • Ingångar på klossen, bra utförda både med hög skål under, lite lägre skål och med bara locket vilket hon haft problem med tidigare.
  • Fritt följ och hålla fokus med riktad störningar. Hon gick på störningarna några gånger men är riktigt duktig och tycker (precis som sin morsa) att fotgåendet är ett riktigt häftigt moment att träna på. ♥
  • Hålla apportbock. För första gången höll hon fast apporten ordentligt och stilla så snart blir det att gå vidare och börja plocka upp den från golvet för att därefter röra sig med den och framförallt lära sig att sätta sig samtidigt som munnen fortsatt är stängd (verkar som att gångjärnen i munnen går upp samtidigt som rumpan rör sig mot golvet för många hundar 😉 ).
  • Snabba rörelser från sitt till ligg och från ligg till sitt för att ha till fjärren i framtiden.
  • Platsliggning där jag klickade när hon bjöd på att lägga ner hakan i backen. Detta är något som hon bjuder på väldigt naturligt och hon har även otroligt lätt för att ligga helt rakt med kroppen så nu har jag även börjat säga ”plats” precis när jag ser att hon tänker lägga hakan mot golvet.
  • Massa lek med leksak där jag bara engagerar mig och pratar med henne när hon är på väg mot mig – duktig liten råttunge var inte alls speciellt självisk utan kom tillbaka de flesta gångerna med fina fårskinnskampisen och ville leka tillsammans med mig. ♥ 😀

I fredags tog vi en djupsnöspromenad runt Bysjön och eftersom vädret var kallt och soligt (även om solen inte orkade sig upp över trädtopparna) fick kameran följa med runt i pudersnön och föreviga mina röda snömonster;

DSC_0044

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

