Usch jag har varit så dålig på att uppdatera här, till mitt försvar kan jag dock säga att jag inte suttit framför datorn överhuvudtaget på sista tiden. Mycket har hänt och framförallt gällande tillväxtsidan av Moiras mage – eller vad sägs om att öka midjemåttet med fem centimeter från onsdag till söndag, alltså på bara fyra dagar!!! 😮 Hon börjar bli tung nu och jag märker stor skillnad på hur hon springer (eller snarare inte springer) utomhus, blir mest att hon håller sig nära runt mig i ett moderat tempo.

På fredag är det dags för mig och liten att åka ner till Motala och så stannar jag där över helgen för att sedan lämna kvar lilla röd där nere. Jag gissar att det kommer bli 1,5 lååång vecka innan jag åter åker ner, vi har som sagt som längst varit ifrån varandra tre nätter. Nu denna veckan är Helenas föräldrar även helt underbara och har Nova, dels för att jag och Moira ska få ensamtid samt för att lilla Nova, som normalt är världens enklaste, blev ganska stressad när hon kom in i höglöpet och vi inte vill stressa Mojen. Lilla fina stjärnan hämtas upp igen på söndag när jag åker hem igen från Motala.

Igår hade vi sista träningen för våren med Lotta och jag som trodde att Moira knappt skulle gå att göra något med med tanke på hennes ”action” under promenaderna blev glatt överraskad över en övertaggad och superlycklig liten röd som gav järnet. ♥ Igår tränade vi på;

  • Sitt igrupp Hon satt ganska fint men hade flera tasstramp. Jag tog upp problemet jag har med att hon gärna väger över på vänsterframtass och Lotta såg då att hon inte heller sitter rakt med bakbenen från början (hon sätter sig i fotposition där hon inte är helt rak i kroppen). Jag ska vara noga med att sätta henne helt rakt och sen gav hon som förslag att lägga belöningen till höger om Moira och skicka henne på den när hon sitter med jämnviktfördelning på båda frambenen. När hon gör detta fint med synliga belöningar kan jag droppa en godisbit till höger om henne när jag går tillbaka som hon sedan får ta. Testade med synliga belöningar till höger under kvällen och på en gång fick jag en tjej som satt rakt och med jämn viktfördelning – så enkelt och inte har jag ens varit i närheten av att komma på den lösningen… 😉
  • Fritt följ Körde korta sträckor och sen stegförflyttningar eftersom vi har haft problem med att rumpan åkt ut när vi gjort stegförflyttningarna i programmet. Stegförflyttningarna åt både höger och vänster såg finfina ut, bakåt däremot var inte riktigt lika bra – både jag och Moira har svårt att backa rakt – så det blir till att träna långa sträckor backande rakt bakåt framför en spegel.
  • Fjärrdirigering Som oftast slarv vid skiftet till sitt när det blir ligg -> stå -> sitt och att hon inte ”trycker sig bakåt” ordentligt. Bara att fortsätta nöta (ska nog dock fortsätta med detta sen när magen inte är i vägen längre. 😉 ) De andra skiftena är fina och liksom fritt följ är detta ett moment som både jag och M verkligen gillar att träna och nöta på.
  • Rutan Hon såg en av de andra hundarna skickas till rutan och blev helt speedad så vi körde ett skick – så otroligt söt när hon överlycklig galopperade det fortaste hon i nuläget kan med magen svängande åt alla håll för att få springa in i den älskade rutan och där få en ordentlig lekstund.
  • Sättande under gång Slarv med att ”hoppa av” från linjen när vi testade utan vägg/stöd till vänster om henne. Ska fortsätta nöta med vägghjälp massa mer så att muskelminnet sätter sig!

Utöver träning har vi i helgen haft finfrämmande av bästa Hanna och Holly och som vanligt hade vi det supertrevlig med en hel massa jättemycket prat. 😀 Under söndagen blev det en riktig långtur i skogarna här med de tre röda och alla tjejerna var glada, även om tempot var ytterst varierande – Holly massa spring, Nova lite spring och jaga Holly och desto mer gå nära oss och Moira hade det tungt och gick i mina fotspår typ hela tiden. 😉
Några bilder på finaste röda trion;

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar