Tjockis

Ja som rubriken antyder är liten en tjockis (hm lägger man ut 2 cm runt midjan på en vecka så kan man inte annat än kallas för tjock) och är det tomt där inne i magen får vi en lååång sommar med dietfoder och fysisk träning… 😉 Dock kan jag inte än räkna med att utlägget beror på lyckad parning för liten är väldigt hungrig och äter i princip ALLT numer och det som hon får tag i sväljs fortare än kvickt innan jag hinner stoppa galenskaperna ( eller vad sägs om den stora bit avocadoskal som hon igår, snabbt som en piraya och utan att jag knappt ens hann reagera, svalde hel – lär ju inte ha smakat så gott).

Mer än att bara bli tjockis har båda tjejerna idag ”pimpats” med nya fina bärnstenshalsband, blir spännande och se om de hjälper något mot de äckliga fästingarna. Efter den långa perioden med sjukdom för Tildisen vågar jag inte sätta på henne några gifter och för Moiras del så hoppas jag ju att hon bär på lite småknoddar och då vågar jag verkligen inte sätta på henne gifter med tanke på allt som kan gå snett. Jag har de senaste veckorna testat Shoo-tag och även om jag har svårt att tro på att dessa små plastbrickor skulle förstärka kroppens eget magnetiskafält som i sin tur ska hålla fästingarna borta så har jag sett viss effekt, när vi varit i samma miljöer som andra hundar som varit utan skydd så har mina fått markant färre fästingar på sig än de andra. Dock har båda ändå haft ett flertal som klättrat på sig och Moj har även haft cirka fem stycken som suttit fast  – inte så konstigt att hon fått fler än tanten eftersom det främst är liten av tjejerna som under våren vistats ute i skogen och fästingrika miljöer. Jag hoppas så klart på ännu bättre effekt med bärnstenshalsbanden (som ska skapa statisk elektricitet i pälsarna som avvisar kräken), men om inte annat så är tjejerna i alla fall fina. 😉

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

