Rallylydnad

Igårkväll var vi iväg på medlemsmöte på klubben dit distriktets ansvariga person för rallylydnad bjudits in, för att informera oss medlemmar och låta oss prova på en bana. Innan jag åkte iväg till mötet tog jag och Moira en lite längre promenad med Åsa och Maya så väl på klubben fick Tilda lite egen tid och vara med på både rallylydnaden och mötet medan liten låg kvar i bilen.

Tilda som numer tycker att hon är helt FRISK och inte längre borde ha några restriktioner var extremt mycket i gasen och började härja runt med en spanskvattenhundshane när vi lät dem hälsa lite. Hm inte direkt vad jag tycker hon borde göra med tanke på hennes rygg, när hon inte längre fick vara med den snygga och roliga hanen började hon istället hoppa på mig och försöka sno godis ur fickorna… 🙄 När Tilding for runt som värst kom Ingrid vår ordförande kom fram och sa att de startar en ny valpkurs nästa vecka som kanske skulle passa tanten. 😉

Eftersom hon var så gasad och rolig (älskar som sagt lite halvgalna hundar) passade vi på att gå banan – hon kan ju ibland tycka att det är jobbigt att jobba när vi har okänd publik som tittar på – och hon gick som en dröm med världens attityd och en svans som höll på att viftas ur led. Kanske skulle anmäla till några tävlingar i sommar så vi har något att göra när lilla röd förhoppningsvis spenderar sin tid nere i Motala och så att vi kan få nybörjartiteln i rallylydnad, ett godkänt resultat från den enda tävlingen vi kört har vi ju redan så det saknas bara två. Om hon går som hon gjorde igår så är det inga som helst problem att klara de kvarstående resultaten. Jag älskar verkligen att samarbeta och ha kul med mina tjejer när jag ser hur lyckliga de blir! ♥

Efter mötet fick liten komma ut en stund och så körde vi lite lydnad;

  • Inkallningar – där jag åter sa muntligt stannakommando och gick fram och lugnt belönade stillastående Moira. Som jag tidigare sagt så kommer vi aldrig att få till detta momentet tiopoängsmässigt men denna metod som är den som funkat på Qinsi är den som känns bäst även på hennes dotter. 
  • Fritt följ med fokus på stegförflyttningar efter att först ha gått korta sträckor. Gick riktigt fint och här känns det verkligen som jag kommit på rätt sätt för att få till så att våra fina stegförflyttningar fortsätter att vara fina även när de kommer in i ett program. 🙂
  •  Ställande/sättande/läggande under gång där jag även gick runt henne som man gör i zätat. Duktig tjej lyssnade fint på de olika kommandona och var helt stilla hur jag än gick runt henne och när jag försökte ”knuffa” henne ur position. Lite kul är att hon själv lagt in att låsa huvudet rakt fram när hon är i de olika skiftena och jag går runt henne – inget jag lärt henne i denna situationen men som jag tacksamt tar emot och så klart belönar. 😀
  • Som avslutning blev det massa lek och kamp med min arm (lite röda tandavtryck och blåmärken där idag 😉 ) där vi båda hade riktigt kul och lekte så svetten rann om mig och tungan hängde lång på Moira. 😀
Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

