Långhelgen till ända

Så var denna långhelg till ända (tur att det bara är ett par veckor till nästa ledighet 😉 ). Det känns helt otroligt att solen varit framme varje dag och temperaturerna närmat sig sommarvärme trots ledighet för de flesta, det har bara varit att tacka, ta emot och njuta! 😀

Så överdrivet mycket träning som planerats innan helgen har det inte blivit, däremot många och långa lediga timmar – välbehövligt och väldigt skönt. I fredags kom som sagt Hanna med sina röda hit och vi tog en skön skogspromenad. I lördags åkte vi hem till Helena och Steffen, så kul att äntligen få se hur de bor – så fint nära både skog och hav och perfekt boende för att ha hund. Nere i Nynäshamn tränade vi lite jaktträning där jag fokuserade på sökövningar med Moira – två första skicken brukar gå ganska bra men sen blir hon ofta lite tvekande att gå ut en tredje gång så vi skickade därför Trubbel emellan innan hon fick gå ut för ett tredje och fjärde skick. Det känns inte riktigt att jag får till det trycket och säkerheten i söket som jag skulle vilja ha. Moira har ett väldigt naturligt och fint sök vilket syns tydligt när hon får fågel i näsan när vi är ute på promenader och då kan hon självständigt söka länge och täcker fint stora områden, tyvärr har jag mitt stora klantarsel förstört detta i träningssammanhang och fått henne att tveka och inte förstå vad jag är ute efter. Till hösten kanske jag skulle testa att köra mer sök med vilt istället för dummies för det är en underdrift att säga att liten tycker döda pipisar är betydligt intressantare än tygpåsar… 😉 Hanna hade även med en kaja och en trut så det blev lite viltträning för alla de fyrbenta.
Bilder från jaktträningen kan ses vid ett klick på apporterande Qins;

Efter träning, massa trevlig samvaro och god lunch åkte jag och Hanna vidare från Nynäshamn till Ängsö utanför Västerås där vi i en otroligt vacker slottspark omgiven av underbara ekskogar och Mälaren bodde i en stor och mäktig slottsflygel som tillhör vänner till Hanna. ”Lilla” och underbart snälla blandrasen Tindra skulle passas – även om jag aldrig mer själv kommer att ha en stor hund så är det något speciellt med dem och jag passade på att mysa lite extra med den stora björnen. Även ute på Ängsö blev det flera härliga promenader och även lite lydnadsträning. Det enda jag ångrade var att Tilding togs med för hon var apjobbig – i huset bodde nämligen tre katter och att säga att tanten var manisk är nog en underdrift. 😦
Några bilder från fina Ängsö kan ses vid klick på tanterna;

Efter att ha spenderat ett dygn på Ängsö så bar det av hem igen och i måndags tog jag och Moira först en långpromenad i skogarna här hemma där pippisarna som vi fick av Hanna fick följa med. Dock var skicket på liken inte så helt fräscha efter ett dygn i bilen så efter att vi kört lite med dem fick de stanna för ”sista vilan” ute i skogen. Lite bilder på finaste röd när hon gör det hon älskar;

Måndageftermiddag hade Tilda tid för ytterligare lite vattentrask och denna gång fick hon gå 3 gånger 4 minuter. Duktig tjej tyckte inte alls det var speciellt läskigt denna gång (ankkött som muta var en hit 😉 ) och knallade på fint på bandet utan att bli speciellt trött. 😀 Efter ”vattengympan” åkte vi ut till brorsan och gänget på Färingsö för en härlig valborgsmässoaftonskväll på Jessicas landsställe. Helt underbart att stå på deras fina strandtomt och kika ut över den helt stilla Mälaren samtidigt som vår lilla brasa sprakade så fint ute på udden. 🙂

lll

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

