Bättring

Rubriken idag har ett tvådelat syfte – den viktigaste bättringen är att Tilding är mycket piggare och framförallt inte verkar ha ont. 😀 Nu här efter att jag varit iväg och åter igen kört ett stenhårt pass i djupvattenbassängen på Huddingehallen – ett sådant där härligt vidrigt pass när hela kroppen känns som gelé efteråt – och jag och Moira körde lite lydnad här hemma så ville minsann lilla vit vara med och ”leka”. 🙂 Det går knappt att beskriva glädjen att min vanliga, lite småjobbiga tant börjar bli sig själv igen. 😀

Andra delen av betydelsen av bättring gäller mig själv, jag har varit väldigt slarvig med noggrannheten gällande gruppmomenten för lilla röd den sista tiden – myror i rumpan på sittet och haka upp och ner i platsen – vilket blev väldigt tydligt igår när vi var hos Lotta. Bättre kvalitet och framförallt MER träning på dessa moment måste jag lägga tid på (vilket vi började med redan ikväll).

Utöver de inte så lyckade gruppmomenten körde vi igår hos Lotta;

  • Sättande under gång där jag gick längst väggar så hon var tvungen att sätta sig rakt. Tror på att nöta in detta och få ”muskelminne” så får vi dem snabba och raka.
  • Vänster-höger ställde upp en ”korridor” med godisskålar och började träna på orden höger och vänster. För att vara andra gången vi testade detta (första gången för dryg vecka sedan på Talanglägret) så tyckte jag att det gick bra.
  • Gripande metall Vi fick hjälp av Jeanette som höll apporten mellan sina fötter. Fick till mer distinkta och kraftfulla gripanden, testade sen att även låna en metall och kasta ut och inte heller då var gripandet några problem. 🙂
  • Fritt följ ett av de moment som jag jobbade med med hjälp av Lotta. Tyckte under talanglägret att hon gled ur position åt sidan. Igår höll hon dock ihop fint i positionen, lite tapp kunde dock ses något steg efter att vi gjort vänstersvängar så det får vi jobba på. Eftersom positionen inte var några problem tänkte jag nöta stegförflyttningar åt höger men inte heller det visade sig vara några problem utan rumpan hängde med så fint och hon var helt rakt och parallell i kroppen – glädjande att se att min träning här hemma med att hålla en penna i vänsterhanden och pilla på den bortglömda rumpan verkar ha gjort att hon blivit uppmärksam och håller ordning på hela kroppen. (Tips från Anna att ta hjälp av en pinne eller liknande för att få hunden att bli medveten om att vi vill ha en helt rak kropp vilket nu efter bara några dagars träning visat sig ge stora resultat. 😀 )
  • Fjärrdirigering eftersom det fria följet inte visade på de problem som jag förväntat mig så körde vi lite fjärrdirigering där Lotta ställde sig precis bredvid Moira och viftade med armarna för att visa på byte av skifte samt stirrade på henne. Lite jobbigt tyckte liten till en början att det var att ha en person stirrandes på sig så nära och chansade på vad jag sa samt slarvade lite med sina skiften. Efter att fått ”oj” några gånger kopplade hon dock bort störningen och koncentrerade sig till 100% på mig och utförde skiftena precis så fint som hon kan. ❤

Imorgon blir det lite mer träning här på Riksten och utöver att fortsätta att jobba med snabba gripanden av metallen och raka sättanden så ska vi försöka få till ett par vittringsapporteringar på andras pinnar – inte helt lätt hälsar lilla fröken som åter igen fått alldeles för mycket apportering i huvudet. Utöver dessa moment så ska jag självklart 😉 jobba hårt med gruppmomenten (för att få upp min egen motiviation måste jag – detaljnörden själv – nog dock komma på massa detaljer att fokusera på i dessa moment  som gör att jag tycker att de blir lite mer roliga att peta i…).

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Bättring

  1. Härligt att höra att Tildisen är pigg! Bra träningar ni verkar ha haft 🙂

  2. Jag insåg också att gruppmomenten glömts bort… Bra att bli påmind! 🙂

Kommentera

