Vårens träningsgrupp hos Lotta startat

Ny termin och ny träningsgrupp startade igårkväll hos Lotta. Vi kommer under våren att vara sex stycken som varannan måndag kör ett pass hos Lotta men ikväll var vi dock bara fyra som kunde komma så vi fick massa träningstid var (dessutom var vi inomhus hela tiden till min lycka, jag började frysa efter att ha stått ute si så där fyra minuter… 🙄 ). Även om två av deltagarna saknades så känns det som att det kan bli en rolig och kreativ grupp där alla är lika ”nördiga” och älskar att peta i detaljer.

Med Moira fokuserade jag på;

  • Sitt i grupp
    Moira satt fint och fokuserat tillsammans med Jade, hon tappade fokus på att låsa huvudet rakt fram några gånger och sen satte hon sig även lite konstigt med högra framtassen så det blev en omflyttning. Efter denna lilla tassrörelse satt hon sen stabilt och var duktig och parerade upp andra gånger när det höll på att bli tassförflyttningar. 🙂 Efteråt fick hon en lugn godisbelöning från min hand när jag stod vid sidan och hon höll huvudet låst rakt framåt – var nog rätt väg att gå för hon höll sig lugn och varvade inte upp. Jag stod dock visst och spände mig och skickade helt fel signaler under momentet så läxa till mig själv blir att stå lugnt och avslappnat!
  • Platsliggning
    Vid nedläggandet var hon helt inne på att det fortfarande var sitt i grupp och låste huvudet rakt fram och missade därför att lägga sig på mitt första kommando. Jag måste få in bättre rutiner så hon förstår och lär sig att skilja på momenten. Hon la sig sen fint och låg lugnt och tyst hela tiden jag stod gömd (hund som kröp lite på ena sidan om sig och en som pep på den andra). Dock kom pipen åter igen vid återgången så jag valde att inte sätta henne upp utan att gå fram och tillbaka några gånger och belöna när hakan var nere och jag stod bredvid henne innan hon fick sätta sig upp. Sandra och jag gjorde sen ytterligare en kort plats med Jade och Moira så vi fick träna ännu en återgång och då låg lilla röd så lugnt och tyst och fick belöning först framför nosen för hakan i backen och sen lugn belöning från min hand efter uppsättandet.
  • Hopp över internationellt hinder utan hinderstöd
    Testade först bara lite hopp och att söka hinder för att se om hon uppfattade att det var ett hopphinder vilket inte var några som helst problem. Därefter plockade vi även fram apportbocken och så la jag apporten och satte henne på ena sidan om hindret och ställde sen mig själv på den andra och kommenderade ”apport”. Inga som helst problem, sista gången utmanade jag ödet lite och satte henne någon meter till höger om hindret och la apportbocken någon meter till vänster men inte gick hon på den utan sökte upp hindret så fint efter upptaget. 😀 ♥
  • Nötande på ingångar till inkallningen
    Hon börjar svänga runt lite väl tidigt och kommer hon då med fart så blir det lätt hopp och att hon tar stöd mot mitt vänsterben… 🙄 Vi ska försöka att börja shejpa bak henne så hon vänder upp lite senare och till en början ska jag nu kasta en godisbit rakt bakom mig när hon kommer, för att sedan kasta den åt höger bakom min rygg. Det jag själv känner att jag kommer få vara noga med här är så att hon inte slarvar och hamnar med rumpan snett in bakom min rygg när själva ingångarna ska komma.
  • Sättande under gång
    De gör hon väldigt snabbt men samtidigt hoppar hon ut i sidled åt vänster från linjen. Har själv inte vetat hur jag ska jobba med detta för jag har svårt att prioritera ner farten. Tog Lotta ungefär två sekunder efter att ha frågat hur jag belönat detta (kast bakåt så hon vänt i vänstervarv ut från mig) till att föreslå att jag ställer en extern en bit framför åt höger så blev sättandena genast mer utan sidhopp utan att vi tappade fart. Med noggrann belöningsplacering åt höger så ska vi nog få ordning på detta!
  • Fritt följ med fokus på att inte glida fram i position
    Valde att träna på detta nu när jag hade lite yta (vet ju i princip hur jag vill jobba med detta och vad som fungerar) och varierade hela tiden tempo och stannade till på högerbenet emellanåt och ”ojade” när hon låg för långt fram och belönade när hon var i rätt position. Fortsätter vi bara nöta på detta så ska nog inte det ställa till några problem!

Utöver vår träning så diskuterade jag även inlärning av konskick och även dirrigeringsapportering (moment som jag känt lätt ångest för eftersom jag inte vet hur jag vill ha dem men samtidigt vill börja jobba med). Efter att ha hört argument och funderat själv kommer jag vid konskicken lära henne att i full fart springa rakt fram till en kon och där strunta i hur hon placerar sig. Till dirigeringsapporteringen så ska jag klura på sätt att försöka lära henne att springa ut till punkter åt höger/vänster – antingen via att hon markerar första punkten där rätt apport läggs ned eller efter hur jag pekar.

Nu är det dock dags att avsluta middagen och ta ut tjejerna på en lång powerwalk innan jag ska iväg och hårdköra ett pass i djupvattenbassängen! 😀

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Vårens träningsgrupp hos Lotta startat

  1. Åsa

    Låter som en lyckad kväll! 

  2. Härlig träning! Väldigt roligt när du skriver ner tänk, tips och ideer- verkligen en inspirerande träningsblogg 🙂 Nu ska jag och lilla Hollsan också komma någonvart 😉

Kommentera

