Rolig helg

En rolig och lång helg närmar sig sitt slut. Börjar med det viktigaste 😉 igår köpte jag mig själv en alldeles för tidig födelsedagspresent – en Nikon D5100. Förhoppningsvis ska den nya fina manicken ge mig lika mycket glädje som min andra gjort, läste på nätet att man ska vara glad om kameran håller 50 000 exponeringar och räknade lite snabbt ut att min tagit någonstans mellan 75 000 – 100 000 bilder. 🙂

Utöver ny kamera är jag även så glad att jag kommit in i ett bra flyt angående min egen träning (blir helt hög på endorfiner och har denna veckan kört ett hårt vattengympapass tisdag och sen zumba i fredags, igår och idag). I början av januari innan träningen satte igång på allvar mätte och vägde jag mig och idag tog jag alla måtten igen, glädjande var det minst 2 cm mindre överallt och som mest runt magen med minskat mått på 6 cm. 😀

Utöver shoppande och egen träning har det blivit en hel del promenader. I fredags en pudersnöpromenad här hemma, klicka på vanttjuven för att se bilder därifrån:

Sen igår blev det en solig och helt underbar skogspromenad med Helena, Steffen och deras tollarliga – bilder därifrån ses vid ett klick på det röda gänget:

Dagen idag har (efter det inledande Zumbapasset 😉 ) bestått av en heldag hund med promenad på fälten här hemma med Hanna, Helena, Steffen och alla rödingar. Därefter sammanstrålade vi med Åsa och Pernilla för lite fika här hemma innan det var dags för ett par timmars träning i inomhuslokalen här på Riksten.

Under träningen började vi med gruppmomenten där jag belönade Moira med att skicka till godisskålen som stod bakom henne. Hon satt bra med framtassarna stilla och huvudet låst men det var nog lite väl mycket att skicka henne för hon var alldeles för het när det var dags för platsliggningen sen… Förvisso låg hon fint och fokuserat tills det var dags att återgå, men då kom pip plus att hon låg och darrade av upphettsning, inte bra, inte bra. 😦 Blir att träna återgångar och minska ner förväntan på belöning lite grann i det här momentet. Det positiva är dock att hon verkar ha släppt att det skulle vara ett jobbigt moment.

När det var vår tur körde vi först vittring. Ut och leta godis och pinnar fint (skönt att hon åter kommit in i att det är ett sök- och inte apporteringsmoment. Lite slarv dock vid upptaget och att hålla pinnen – hon har verkligen svårt att göra momentet koncentrerat och rätt när Helena står nära pinnarna (verkar tveka vem av oss hon tänker lämna pinnen till 🙄 ) så det får vi träna mer på.

Därefter blev det träning på att gå långsam marsch i fria följet och samtidigt vara rak i kroppen och inte tappa ut rumpan. Gick bättre idag än vad det tidigare gjort, men hon känns fortfarande lite ”ostabil” i kroppen…

Som avslutning körde vi en kedja fritt följ – sättande under gång – upptag metallapporten. I det fria följet tappar hon position och glider fram väl mycket (har nött detta i långsam takt här hemma så i den takten går hon rätt, gäller nu att göra samma sak när vi går fortare) och sen slarvar jag en hel del så vi får några snea sittanden. Det jag är nöjd med är språnget och stegförflyttningarna (de åt höger kan vi dock jobba lite mer på). Sättandet gör hon fint men där måste vi börja jobba på precisionen att sätta sig rakt och fint på linjen. Apporteringen är jag ganska nöjd med, klart att gripandet kan bli bättre men samtidigt är det inte alls lika tveksamt som tidigare. Idag tappade jag henne mellan momenten så där får vi lägga in belöningspunkter nu ett tag!

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Rolig helg

  1. Tack själv flr en härlig dag och massa bra tips gällande Hollsans träning 🙂 Vi ska jobba vidare. Hoppas vi kan ses snart igen! Om det blev någon fin bild på mina hundar får du gärna skicka till mig. Blev inspirerad att skaffa en egen kamera nu 😉

  2. Ja, det är alltid kul att ses! Och jag får alltid med mig så mycket bra ideer och tips, guldvärt! Jag hoppas vi kan ses oftare sen när dagarna blir ljusare och längre 🙂

Kommentera

