Dagens träning

Idag blev det som sagt träning i inomhuslokalen här på Riksten som jag och Åsa hyrt. Moira var minst sagt överladdad, som sagt så var det lite för länge sedan det blev ett ordentligt, långt lydnadspass. Hennes entusiasm visade sig i att hon slarvade en hel del (vilket även jag gjorde – verkligen inte den bästa hundtränaren idag 😳 ), i att hon inte ville lämna planen när jag gick för att lägga bort vittringspinnarna mellan två av momenten samt att hon blev lite sur på Maya när malleflickan sprang till sin matte när det ju faktiskt var den lilla röda egoprinsessans träningstid… 😉

Under träningen körde vi;

  • Vittring Hej och hå och totalt överladdad tjej som kastade sig ut och bara plockade med pinnarna. Vi gjorde totalt fem repetitioner och det var inte förrän jag backade ”inlärningsbandet” och la ut några godisbitar mellan pinnarna som nosen slogs på och hon började utföra momentet ungefär som det är tänkt… Vi filmade, men bara den första och sista repetitionen hamnade i bild så det är bara de som finns med på filmen;

    Jag får lov att lägga lite fokus på vittringen här hemma och detaljträna det ett tag!
  • Metallapportering Tyvärr lite halt golv vilket gjorde att hon gled lite när hon kom fram till apporten och den därav slogs iväg ibland, dock fanns inga som helst tendenser till tvekan så våra plockövningar här hemma inomhus verkar ha gett resultat! 😀
  • FjärrdirigeringLite ofokus från början vilket resulterade i att högra bakbenet inte var stilla (mitt kriterium i momentet) vid de två första försöken men sen gjorde hon både läggandena och sättandet från stå fint.
  • Fritt följ Vi avslutade med ett kort fritt följ där jag idag fokuserade på att hon inte skulle glida för långt fram i positionen (har märkt en liten tendens att hon hamnar lite för långt fram när jag är på högerbenet i mitt gående – hm blev inte så bra förklarat känner jag 😉 ) samt långsamma marschen. Att hålla positionen gjorde hon idag bra, desto värre var det med rumpkontrollen i långsam marsch (dock inte så lätt för liten röd att göra rätt när matte går som en kratta…). Får lägga tid på att gå i vänstercirklar i långsam marsch precis som jag tidigare gjorde i den vanliga marschen för att få henne att känna att rumpan glider ut så hon blir medveten om att hon inte är rak i kroppen.

Utöver träningen är jag nöjd med att Moira kan ligga lös på sidan av planen under tiden Åsa och Maya tränade trots att apporter kastades och de lekte och kampade med en rolig leksak – det märks verkligen att hon börjar bli äldre, oddsen att hon skulle ligga kvar på sin plats utan koppel för ett år sedan när andra tränade och framförallt lekte var liksom inte så stor. 🙂

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Dagens träning

  1. Svårt med låst bakben i vittring 😉 Hihi. Härligt med inomhuslokal! Långt lydnadspass står högst upp på önskelistan här med!

    • Kristin

      Haha nej det är sannerligen inte lätt… Så kan det gå när slarvmaja skriver, lite lättare nu när faktiskt rätt moment är namngivet!

  2. Det låter som en jättebra ide 😉

Kommentera

