Nakenfis

Långt blogguppehåll har det blivit – först under förra helgen kom Hanna och Holly på lördagen och vi körde lite viltträning och sen på söndagen var det mässan och utställning för hela slanten – riktigt kul att träffa alla igen och extra skoj att snyggingen Star välförtjänt blev BIR. 😀 Sen fortsatte förra veckan vara lite halvgalen med massa extra tid på jobbet på grund av diverse omständigheter vilket resulterade i en understimulerad och jobbig röd (det är ju verkligen tur att hon åtminstone är lugn och snäll inomhus 😉 )… Som tur var var jag ledig i fredags så då blev det en låååång promenad på förmiddagen och sen trick- och lydnadsträning här hemma inomhus så efter det var jag och Moira åter igen lite mer på samma planet.

Under lördagen startade vi dagen med att raka ner Tilda – stackarn gillar verkligen INTE när rakmaskinen åker fram så nu körde jag nosskäret över hela kroppen så hon blev ordentligt nerrakad och det förhoppningsvis kan dröja ett tag innan den behöver åka fram nästa gång.

Ett par före-bilder på ovårdade och ruffsiga tanten (man ser ju verkligen hur subtilt hon visar med sitt kroppspråk vad hon tycker om detta med att rakas 😉 ):

 

 

 

 

 

Efter att ha rakats ner så blev det en lite mer rosa (därav går hon numer under namnet grisen) och betydligt lyckligare tjej kvar:

 

 

 

Enda nackdelen med att vara korthårig, lättskött och fin är att avsaknaden av päls samt fettlager gör att täcke måste vara på nu när vädret inte är det varmaste och torraste – även det mindre populärt hos den vita. Utöver pälsvård bestod helgen av promenader tillsammans med Helena och gänget och igår åkte vi även iväg till Hässelby och firade Sandras lilla goding Ellie som redan är så stor och fyller ett år. ♥

Som sagt har det inte blivit så väldigt mycket träning de senaste dagarna men lite fjärr, detaljträning på fotgåendet samt vittring har vi utöver trickträning fått till här hemma. Fjärren känns fortsatt bra så länge liten är koncentrerad, fotgåendet känns det som att positionen som det senaste börjat bli lite väl framskjuten åter håller på att återställas och bli bra och vittringen fick vi ett (vad jag hoppas) riktigt genombrott på igår. Jag la ut åtta pinnar (min plus sju ovittrade) här hemma och Moira sprang ut fint, letade upp rätt pinne och tog upp den men fortsatte att leta. Precis när hon började leta vidare fick jag in ett ”oj” varpå hon vände in mot mig och fick en bekräftelse på att det var rätt men inte tillräckligt bra för belöning. Jag lade sen ut pinnarna igen och då sprang liten ut letade upp rätt pinne och tvärvände in varpå det blev STOR belöning och jubel – spännande att se nästa gång vi kör momentet om ljuset som tändes i den rödas skalle igår fortfarande är tänt.

Jag hoppas hinna få till lite träning nu under veckan (även om inte tiden finns så ska jag se till att ta mig tid för det för jag vill inte ha en understimulerad och jobbig liten dam här hemma igen) och även långa sköna promenader i den efterlängtade snön vilket ger behövlig julkänsla – vilket ju är bra för jag har nog ännu inte fattat att julafton är på lördag. De planerade långa promenaderna i snön startades nu ikväll när jag och Åsa tog en härlig tur i mörkret på ängarna här hemma medan de ”små” röjde som galningar och pensionärerna försökte hålla sig undan… 😉

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Nakenfis

  1. Åsa

    Ja fy f…..n vad de röjde, Maya med ett fult jack i örat men det läker fint. Ses snart igen!

Kommentera

