”Talang”tävling i Björnidet (film)

Nu igår var det då dags för vår debut i trean (var överhuvudtaget debut även för mig att tävla över klass två) i samband med den obligatoriska talangtävlingen i Björnidet – Smedjebackens helt fantastiska inomhushall.

Resan upp började dock redan i fredags efter att jag och Helena tagit en promenad med alla tollarna samt Tilda på fälten här hemma och den senare sedan lämnats för inkvartering hos mina föräldrar. Uppe i Smedjebacken hade vi bokat rum på Jobsbo vandrarhem som var otroligt fräscht och med väldigt trevliga ägare – det rekommenderas absolut vid boende i Smedjebacken. På kvällen sen deltog vi lite kort vid träning i hallen där min främsta tanke var att köra moment som vi kan och är bra på för att ingjuta självförtroende hos oss båda. 🙂

Tävlingsdagens morgon blev tidig med samling redan klockan 6.30 för registrering och tilldelning av ”SM-västar” med startnummer på, man kände sig verkligen så ”fin” med denna på… 😉 Därefter blev det en för Moiras del väldigt orolig sitt i grupp som renderade i en hel del pip och tasstramp (där domaren dock måste ha både hört och sett helt fel för vi fick betyg 9, skulle snarare ha varit typ 6 – tar dock med mig och är nöjd härifrån att hon satt trots att hunden bredvid la sig något som jag glömt att träna på) och platsliggning som vi avstod så blev det några timmars väntan innan vår tur.

Innan det var vår tur körde jag en lagom kort uppvärmning med först lite lösspring och lek tillsammans med mig innan vi gjorde några sträckor fritt följ med belöning vid lugn och fokus, träning på vänster om starter samt träning på de två första skiftena på fjärren. Jag såg även till att hålla mig undan bakom bilarna när ekipaget innan kom utspringande och belönade så vi fick en tom och lugn intransport genom dörren och in på planen – helt rätt tanke eftersom Moira var i ett sån otrolig koncentration och i samma bubbla som mig genom hela tävlingen. ♥ 😀

Resultatmässigt blev det ett riktigt kasst resultat tredje pris med 109 poäng (tror jag, har tappat bort kritiklappen 😳 ) men känslan var bara så rätt och både efter tävlingen igår och fortfarande idag kan jag säga att jag är så otroligt nöjd med både Moiras och min egen insats! Programmet var inte bara lugnt, koncentrerat och helt tyst utan jag känner verkligen att vi lyckats få till en säkerhet med bekräftelse och bra förberedelser på vad nästa moment är så att transporterna blir så som jag vill ha dem. 😀 Jag är även så otroligt nöjd med liten att hon håller ihop så fint hela programmet, inga tendenser här att gå ner sig eller bli deppig över utebliven belöning – jag är så glad att få tävla med en hund som faktiskt kan prestera samma (och i vissa fall nästan bättre) på tävlings- som på träningsplanen, lite skillnad mot när Tildatanten var tävlingshunden… 😉

Film på vårt program:

Nu följer en låååång redogörelse om tävlingen moment för moment med domarens poäng och kommentarer (så gott som jag kommer ihåg dem) samt mina och slutligen Lottas kommentarer där jag även lägger in mina kommentarer om transporter och förberedelser mellan momenten, för att jag själv ska ha en utvärdering att gå tillbaka till. En varning är med andra ord utfärdad, är man inte en total lydnadsnörd så är nog kommande text ett riktigt sömnpiller att läsa! 😉

Transport in på plan – hade henne verkligen med mig och det kändes även så bra att jag hann med min plan (även om det blev lite stressigt 😉 ) att hinna in, sätta henne på startpunkten för att sedan gå och möta tävlingsledaren och få pinnen – om inte Moira får tillåtelse att släppa koncentration och fokus på mig när hon sitter i position tycker jag att det är minst lika viktigt att jag kräver det samma av mig själv = fixa med pinne och prata med tävlingsledare gör jag inte när Moira sitter i position vid min sida!!!

Fritt följ  – betyg 8,5 sitter ej i alla halter, ett snett sitt
Jag: Kändes som att hon låg lite för långt fram i position mot hur jag vill ha henne. Träna på att gå mot en stor publikrad för där gör hon ett par korta blicksläpp. Långsam marsch så ramlar rumpan ut. Stegförflyttning till höger är hon inte helt parallell hela tiden. Som helhet är jag väldigt nöjd med momentet men undrar lite i mitt stilla sinne varför hon första gången hon testar något – i detta fallet att inte sätta sig i alla halter – måste göra det på en tävling. 😉
Lotta: Moira låg lite långt fram i position. Jag gick lite för fort i den vanliga marschen mot tempot jag brukar gå i och långsam marsch går jag alldeles för sakta i och Moiras rumpa ramlar ut så hon plogar. (Efter att ha tittat på filmen kan jag bara hålla med henne i alla kommentarerna.)

Transport och förberedelse Det känns verkligen som att hon blev nöjd med bekräftelsen på ett väl utfört fritt följ och även var helt med på förberedelsen för att nästa moment var sättande under gång.

Sättande under gång – 10
Jag: Är väldigt nöjd, även transporten där hon tenderat att ligga för långt fram var bra.
Lotta: Fint.

Transport och förberedelse Det känns verkligen som att hon blev nöjd med bekräftelsen på ett väl utfört sättande under gång och även var helt med på förberedelsen för att nästa moment var inkallning. Är även så nöjd med att (främst jag) tog det lilla dröjsmålet när tävlingsledaren gick och stängde dörren innan momentet så bra.

Inkallning med ställande och läggande – 0 stannar inte, lägger sig inte
Jag: vårt problemmoment och hur konstigt det än låter är jag väldigt nöjd för hon låg så lugnt och trygg i kvarlämnandet med öronen framåt och fullt fokus hela tiden trots den stunds väntan som blev innan momentet. Det känns som att den påbörjade träningen med lugn och fokus i momentet är helt rätt väg att gå och jag är säker på att ställandena och läggandena snart kommer finnas där även de!
Lotta: låg med bra och fint fokus hela tiden.

Transport och förberedelse Efter inkallningen är jag inte nöjd med mig själv eftersom jag utan att tänka mig för sa lite ”oj, oj” när hon kom in utan att ha lyssnat på mina stanna och ligg – dumt gjort av mig och jag tror att det är därför hon nosar lite på bänken när jag vänder om för att gå till rutans startpunkt. Inför rutan är jag nöjd med att jag vände om någon meter från startpunkten och helt lyckades få med henne på förberedelsen inför nästa moment.

Rutan – 10
Jag: fin fart genom hela momentet och hon lyssnade fint på mig hela vägen. I rutan låg hon och kikade bak lite mot publiken, det kändes dock hela tiden som att hon hade koncentrationen kvar i momentet. I slutet av momentet åter igen en halt där hon inte satte sig på en gång utan krävde ett dk – inser även efter att Helena påmint mig och jag ser på filmen att jag omedvetet flyttar om fötterna lite varje gång hon inte sätter sig och jag lägger in ett muntligt dk…
Lotta: fin fart, släpper tankten lite på arbete när hon ligger i rutan och kikar mot publiken. Tendens till tjuvstart vid inkallningen. (Såg på filmen att den tendesen nog inte bara var en tendens, hon går på tävlingsledarens kommando – något vi verkligen MÅSTE träna på!)

Transport och förberedelse Det känns verkligen som att hon blev nöjd med bekräftelsen på en väl utförd ruta. När vi närmade oss hopphindret fick hon vittring på sina favoriter som satt i publiken vid hindret, är där så glad att jag lyckades bryta henne och åter få fullt fokus på att nästa moment som var hopp-apport.

Hopp-apport – 8 islag (Om vi på sitt i grupp fick oförtjänt högt betyg så håller jag inte här med om att hon slog i och det såg inte heller någon annan av dem som satt i publiken precis intill hindret.)
Jag: är så nöjd med mig själv som tog ett taktiskt beslut och kastade apporten kort – flera andra hundar innan nollade momentet när de tappade träapporten ur sikte och istället sprang till metallapporterna som låg utlagda ganska nära lite snett ut åt vänster några meter bakom hindret… Moira var duktig och fick inte ett helt lätt stopp och upptag efter det korta kastet och avslutade med en fin ingång.
Lotta: Fint.

Transport och förberedelse Åter igen en väl mottagen bekräftelse och förberedelse på nästa moment.

Metallapportering – 8 tveksamt gripande
Jag: hej och hå kastteknikkurs nästa för mig!!! Det var ju ren tur att publikens oskyddade huvuden med ett par meters marginal klarade sig… Jag tror att gripandet blev ovanligt tvekande eftersom kasstet från min sida var så undermåligt. Är glad att hon har en sån tanke på att söka hinder framför sig när apport plockats upp att hon tar hoppet på väg tillbaka till mig även i det här momentet (skulle jag bara ha kastat rakt hade hon aldrig behövt göra det). Fin ingång.
Lotta: Tveksamt upptag men bra fart genom momentet och bra ingång.

Transport och förberedelse Åter igen en väl mottagen bekräftelse och förberedelse på nästa moment, är här nöjd med att hon verkligen förstår ”pinnleken” (min förberedelse för vittringen) och släpper apporteringstankarna från föregående två moment och slår på näsan.

Vittring – 0 kommer in med två pinnar (fel och rätt)
Jag: Först och främst träna på att sitta still och kvar när jag vänder mig om och sen får vi backa bandet lite i momentet ett tag för hon har tappat säkerheten att direkt vända in när hon hittat rätt pinne. Nu plockade hon ganska snabbt upp rätt pinne, la ner precis vid en felaktig och fortsatte leta innan hon åter hittade rätt pinne och tog upp den, men då lyckades plocka med sig även den felaktiga – ett konststycke att lyckas hålla två pinnar i ett fast och fint grepp – åter igen kan jag tycka att man kan testa nya varianter av momenten på träning och inte tävling första gången… 😉 Är i alla fall glad att hon kom in med snabb fart när hon väl bestämt sig och gjorde en rak och fin ingång.
Lotta: Helt rätt tanke hos Moira när hon väl bestämt sig och hon har en fin fart in – många andra hundar tappar lätt fart här och travar in.

Transport och förberedelse Lite ”gemensamt” skratt för mig, Moira och tävlingsledaren över de två intagna pinnarna så det blev väl bekräftelsen där och sedan såg jag verkligen hur hon lugnade ner sig och gick in i full koncentration när jag förberedde henne på att nästa moment var fjärren.

Fjärrdirigering – 9 dk
Jag: trist att hon missade andra skiftet till sitt från stå eftersom hon gör det så fint, men är inte förvånad att hon istället la sig eftersom vi senaste veckan hårdtränat ligg från stå eftersom de tidigare varit lite vingliga – är toknöjd med att hon utförde både det första felaktiga och sedan det rätta läggandet från stå helt perfekt efter hur jag vill ha det. Är även nöjd med mig själv som först såg till att sätta henne rakt så hon har bättre förutsättningar för momentet och sedan åter igen snabbt finna mig och rädda upp momentet genom att sätta henne innan nästa skifte när hon gjorde fel. Är riktigt nöjd med Moiras alla skiften – till och med så att båda baktassarna var helt stilla i alla skiften – detta momentet utförde hon bättre igår än vad hon någon gång gjort på träning (är alltid något skifte som inte riktigt blir 10-poängsmässigt). ♥ Hör på filmen att det inför sista skiftet blir lite jubel och applåder när ett klass ett-ekipage var klara på planen bredvid, något som varken jag eller Moira märkte det minsta av inne på planen, som sagt helt inne i vår egen bubbla. 😀
Lotta: fina skiften!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “”Talang”tävling i Björnidet (film)

  1. Sandra & Jade

    Jag tycker ni gjorde en jättefin debut!!
    Kram Sandra & Jade

  2. Härligt! Det bästa med allt är ändå att du inte skyller något som blir tokigt på Moira 🙂 Och vilka poäng! Tänk bara när ni är helt färdiga för klassen, då blir det farligt ;-€

  3. Pappa o Kiki

    Lååång text :-)) nörderiet ligger i familjen.

Kommentera

