Tur med vädret

Tur med vädret har vi verkligen haft i helgen. Det började igårmorse med en lång, härlig promenad med Åsa och Maya i strålande solsken. Tyvärr lämnade jag kameran hemma på grund av en ruggig huvudvärk men kanske Åsa fick några bra bilder som jag får sno? 😉

Efter promenaden tog jag och Moira det korta spåret som jag la på tallheden innan vi gick ut – bara dryga 100 meter utan några pinnar men med en godisburk i slutet som då fått en liggtid på två timmar. Efter som det var alldeles, alldeles för länge sedan vi spårade sist (verkligen skäms på mig!!!) fick fröken spåra i sele och koppel. Spåret togs inte med någon superhastighet (men jämfört med när Tilda spårar där det går i snigeltakt så var det ju fort 😉 ) men hon höll sig fint i spårkärnan hela tiden och drog självsäkert med mig runt till slutet. Jag hoppas kunna få till lite fler spår nu här framåt innan eventuell snö faller, förvisso är de kommande helgerna till stor del uppbokade men några ska vi väl lyckas få till under dygnets ljusa timmar.

Idag träffades jag, Hanna, Helena och Steffen för jaktträning på förmiddagen, därefter gemensam lunch för att sen avsluta med lydnad. Det var utlovat ösregn hela dagen men vi hade sådan tur att det var uppehåll/bara lätt, lätt regn fram till de sista minuterna på lydnadsplanen när vi ändå skulle börja packa ihop. Tack alla vädergudar, för nu kan jag lova att det är som syndafallet utanför fönstret…

Jaktträning blev träning med fågel, jag och Moira började med en enkel markering för att se att hon plockade den utan problem. Markeringen tog hon väldigt fint och sen direkt in för fin avlämning;

Därefter blev jag lite övermodig och skickade ut henne på ett sök med tre fåglar utlagda. Först hittar hon den stora truten som hon funderar en stund på att ta för att sedan fortsätta söka vidare (dumt av mig skicka ut henne när truten låg där eftersom hon inte tagit någon så stor fågel tidigare). Därefter blev hon lite osäker men fortsätter ändå jobba (förvisso stanna för att kissa lite – ren överslagshandling 🙄 ) och därefter hittade hon kajan som plockas upp och in mot mig. Dock la hon ner fågeln ett par meter från mig och där fortsatte jag ”tjata” på att den skulle in och då fick hon ”rulla sig på fågeln-tankar” när det blev för mycket krav. Hann henne i alla fall stoppa henne och fick sen in fåglen. Så här i efterhand skulle jag nog ha struntat i att hon la ner fågeln för tidigt och jobbat med avlämnandet för sig. När kajan var inne följde jag med Moira ut och stöttade henne att ta upp truten.

Som avslutning körde jag ett par linjetag på truten. Linjetagen blev raka och fina – duktig liten röd som kom ihåg och gjorde dem så fint trots att det var för länge sedan vi tränade även detta. Truten togs första gången upp med superfint upptag men sen släppte hon åter igen fåglen ett par meter framför mig. ”Ojade” henne där och la ut ett nytt linjetag och även om inte upptaget blev lika bra som första gången kom då fågeln in fint i hand. Jag är så glad att hon förstår vad jag menar blir fel när jag säger ”oj” och sedan gör rätt nästa gång. 🙂

Under lydnadsträningen körde vi;

  • Vittring – testade först en där Hanna la ut pinnarna och Helena stod precis bredvid dem. Här blev det massa trams, plock med de andra pinnarna samt dåligt upptag och tugg på pinnen – med andra ord samma resultat som när Helena lägger ut pinnarna. Testade därefter en där Hanna la ut nya pinnar på ett annat ställe och Helena inte stod i närheten med resultatet att hon utförde momentet precis så fint som hon kan. 🙂 Skönt att veta att det är närheten av Helena som stör Moira – tydligen sitter Moira bara och tittar på Helena när pinnarna läggs ut om hon står i närheten, kontra fullt fokuserad på pinnarna när hon inte är det. Mitt mål får bli att Helena ska kunna sitta precis bakom pinnraden och hon ändå ska kunna utföra momentet bra – klarar hon det så blir ju inte andra störningar så svåra… 😉
  • Inkallning – varierade mellan att belöna när hon låg och kalla in och belöna ställanden. Från början gick det relativt bra för att sedan bli sämre så då avbröt jag där.
  • Upptag metallapport – när jag bara tränade upptaget blev det ganska tramsigt, men mycket bättre när jag satte henne vid sidan och gjorde momentet ”på riktigt”. Båda belönades dock med kastade boll bakåt så fort hon vänt om med metallen för att skapa en känsla av att det är bråttom hem.
  • Rutan – först ett skick i en uppförsbacke där hon inte helt såg hela rutan, gjorde om ett par gånger och hon kom in i rutan men inte med samma självsäkerhet som vanligt. Skickade sen från ett nytt ställe där rutan stod helt plant och då kom hon in fint och hittade sin target. Nästa gång ska jag dock göra som Helena sa efteråt och säga stanna när hon trampar på sin target – nu sprang hon dit, fick ett ”bra”, vände in till mig för att springa ut till targeten igen och där få sin godisbelöning.
Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

