Lydnadsträning i Uppsala (filmer)

Igår tog jag och tjejerna bilen upp till Uppsala för att hälsa på Hanna och Holly  (Bingley har spenderat veckan hos ”mormor” i Dalarna). Vi började även denna fredagsträff med att gå ut och äta lunch där det blev massa babbel men denna gång även träningsplanering. Efter restaurangbesöket tog vi alla tjejerna på en rastningspromenad innan de röda fick träning.

Med Moira var största problemet att hon var väldigt störd på alla ”plötsliga” hundar och människor som kom – tom klubb där någon enstaka plötsligt dyker upp – och var tvungen att skälla. Dumt nog gjorde jag misstaget att bli arg och skälla på henne, jag vet ju att det är helt fel väg att gå i och med att hon bara blir mer och mer låst då. När jag kom hem – hade hunnit tänka igenom alla mina brister när vi stod stilla i långa bilköer 😉 – körde vi lite skvallerträning igen på sådant som hon annars låser sig och måste skälla på och genast så där på en gång går det att släppa allt konstigt och istället glatt ta kontakt med mig. Om jag bara gör min del av saken och använder mig av den metoden som jag vet fungerar på lilla damen så blir ju allt så mycket enklare…

Under träningspasset körde vi;

  • Gripandeövningar på trä- och metallapporten. Trä gjorde hon superfint på första försöket, däremot var gripandena av metallen desto sämre… Har testat flera olika varianter nu på att snabba upp metallupptagen men vi får inte riktigt till dem.

  • Inkallning – både fokus vid kvarliggandet som belönades med leksak när jag var på väg från henne, inga problem, samt ställande i inkallningen, vilket är så SVÅRT – jag undrar åter igen i mitt stilla sinne om vi någonsin kommer få till ett ok utförande på det?!?! (Jag inser även att jag måste kolla upp mer vid nedläggandena av henne. Har tyckt att jag varit så duktig som minskat mitt omedvetna dubbelkommando med huvudnicken när jag säger ligg, men inser att min huvudhållning ser ut på ett helt annat sätt i verkligheten än jag trott…)

  • Platsligging – bra nedlägg och tyst medan hon låg, däremot pip när jag återkommer – igår på grund av alldeles för stor förväntan. Fick gå mot henne och gå ifrån samt sätta och lägga henne några gånger innan hon var i rätt sinnesstämning och kunde belönas med torrfoderkulor ur burken som jag hade i fickan.
  • Rutan. Lite struligt vid de första skicken och hon siktade åter igen bara på två koner på ena sidan. Jobbade dock på en stund (samt peppade henne därav hållandet i nackskinnet) så blev det till slut ett par bra skick där hon siktade rätt in och hittade sin dolda target.
  • Fritt följ. Här tappade hon efter att ha gått ganska länge fokus och skällde till mot en hund som prasslade upp i skogen (dock behöll hon full ögonkontakt hela tiden :roll:). Jag hanterade som sagts ovan detta på helt fel sätt och blev arg vilket bara gjorde det hela 100 gånger värre. När jag äntligen kom på att jag skulle konkurrera om belöningen och lägga bort henne en stund så gick det bra mycket bättre. Återigen tycker jag att hon pendlar lite i position något att börja ta mer på allvar och jobba med nu! Inser även att stegförflyttningarna åt höger inte blir bra när de kommer in i ett fotgående där vi gått en stund. Glädjande då att se att de bakåt och åt vänster är helt ok! 😀

Tack igen Hanna för en trevlig dag, träning och all filmning (jag hoppas inte att det blev problem med armen efter att statiskt ha hållit kameran under lång tid 😉 )!

Ni vet väl alla att NM i lydnad livesänds via SBK:s hemsida nu under helgen? (Var perfekt att ha på i bakgrunden på telefonen idag när jag jobbade på förmiddagen! 🙂 ) Imorgon förmiddag blir det en spännande upplösning!

Nu ska jag bara äta upp innan det blir en liten runda med alla vovvarna – har lånat med mig Qinsi och Qryss hem över natten. Har redan kört ett kort träningspass med alla fyra här hemma, får se om jag hinner/orkar uppdatera med korta filmsnuttar från passen sen.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Lydnadsträning i Uppsala (filmer)

  1. Elin, Daisy & Ness

    KUL med filmer! Det ser jätte fint ut!

    KRAM

Kommentera

