Träning frysa huvudet (kort film)

Idag har vi bara tränat lite här hemmavid, först några skick till rutan när vi var ute på promenad – gräset var ganska högt ute på ängen samt att min target inte syntes tillräckligt när Moira kom in i rutan vilket gjorde att hon hade lite svårt att hitta rätt. Jag får vara mer noggrann vid nästa pass för bortsett från idag känns det som att vår ”rutsvacka” börjar bli bättre.

Här hemma inomhus blev det en dold platsliggning på 5 minuter – lugn, tyst och med fullt fokus hela tiden – där jag lugnt belönade henne efter uppsittet med godis från burk som jag hade i fickan. Nu när det fungerar här hemma i en trygg miljö ska jag sakta och säkert flytta ut detta och lägga på störningar och förhoppningsvis få med lika fina utföranden.

Vi körde även lite fjärr (vilket det blir ett pass med nästintill varje dag) samt klickade in att hon ska frysa huvudet rakt fram när hon sitter. Började denna träning igår och då for hon runt som en liten pingpongboll, speciellt efter klicke, och verkade inte fatta så mycket vad hon belönades för. Dock måste någon polett ha trillat ner för som synes så satt hon idag ganska rakt hela tiden trots att jag tabbar mig med klicken mest hela tiden;

Jag är så imponerad av hur fort den lilla röda snappar upp vad det är jag är ute efter när vi tränar in nya saker. Sen kommer alltid en period där hon börjar tycka att hon kan och lägga till egna saker/slarva med utförandena men tar vi oss bara igenom dessa perioder och verkligen befäster beteendena så brukar de sitta riktigt bra. Det blir intressant och se om utvecklingen av att frysa huvudet nu under inlärningen kommer att följa samma mönster som när vi tränat in de andra momenten.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

