Lottaträning

Ikväll har vi haft den sedvanliga ”varannan veckas” träningen hos Lotta. Jag, Elin och Sandra tränade inomhus i lokalen hela kvällen (så skönt med värme och ljus, har varit väldigt trött hela dagen så att stå ute i ruggigt och halvfuktigt väder hade nog resulterat i att jag knappt orkat hålla mig vaken 😉 ).

Innan Lotta kom upp så la vi alla tre ”småtjejerna” i en gemensam platsligging där jag åter igen tyckte Moira kändes lite osäker och hon pep. 😦 Vet inte riktigt hur vi ska lyckas ta oss igenom detta problemet som uppstått i momentet men hoppas att någon dag (gärna SNART) komma på en bra lösning. Vi hann även få hjälp med att göra en vittring – har hört från andra att många hundar har svårt att göra momentet bra inomhus på matta – och Moira gjorde den åter igen klockrent; satt med full koncentration när pinnarna lades ut, sprang ut i full fart, stannade precis vid pinnarna och letade noga, plockade direkt upp rätt pinne med ett fint grepp när hon fick vittring på den och vände in mot mig där jag valde att bryta och belöna.

I väntan på vår tur att köra fick Tilda som ikväll följde med upp i lokalen träna lite och det blev lite blandat lydnad, rallylydnad och tricks på pensionärsnivå. Vet inte riktigt vad som har hänt med lilla tanten men på senaste tiden har hon varit så speedad och rolig att träna med ♥ – riktigt KUL (och även ganska skönt att kunna köra på och helt slippa tänka på utföranden och precision 😉 )!!!

Med Lotta tränade jag och Moira framförallt på stegförlyttningar åt sidorna med ojämnt antal steg, något som jag har riktigt svårt för. Efter att ha torrgått i veckan samt med bra coaching från Lotta och Elin så började vi dock få till dem både åt vänster och höger även när det ska stannas efter ett ojämnt antal steg. 😀 Bakåt är de nu riktigt raka och fina och hon har även börjat sätta sig när jag gör halt när vi går bakåt något som var svårt bara för en vecka sedan.

Diskuterade även sitt i grupp lite där jag vill lära henne att ha låst huvud framåt. Jag har tidigare testat att lägga både godis och en peng (blir väldigt tydligt när den ramlar av) på nosen utan någon framgång så nu ska jag testa att sitta bakom henne och klicka när huvudet är rakt och sedan successivt mer och mer få henne att förstå vad jag vill ha. Funderar även på att lägga ett kommando på låst huvud framåt (fokus?) sen när hon börjar förstå vad jag vill. Jag har idag bara ”stilla” som betyder att frambenen ska låsas men om vi kan få till både låsta framben och huvud så känns det som att hon lättare kommer att kunna förstå och hela tiden hålla kvar koncentrationen på sin uppgift. Förhoppningsvis blir detta en inspirerande uppgift att fixa med nu i vinter när det inte är lika kul att stå ute länge och träna.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

