Träningsdate med ”släkten”

Igår träffade vi Hanna, Bingley och Holly (räknar oss nu till ”Agildessläkten” 😉 ) på Solna-Sundbyberg brukshundsklubb för lite promenerande och lydnadsträning. Innan klubben möttes dock jag och Hanna upp för lunch tillsammans där vi hann prata ikapp lite – mycket trevligt! 🙂

Jag tycker det är så kul att träna med andra ambitiösa personer som gillar att peta i detaljer lika mycket som jag och både Bingley och Holly ser riktigt, riktigt fina ut i lydnaden 😀 – jag hoppas vi kan ses ganska regelbundet här framåt så jag får följa deras utveckling!

Med mitt eget lilla röda lyckopiller körde jag;
* Rutan – ett skick rakt in i rutan – bara koner, inget kantband uppsatt – där en dold target låg på den rätta punkten från ca 30 meters håll. Klockrent in utan den minsta antydning till att bara sikta mot två av konerna på någon av sidorna. 😀
* Kedja hopp-apport – metallapport – vittring – transport till nästa moment där transporten belönades. Kom vid planeringen av träningen på att jag alltid belönat precis när hon vänt in till mig när hon plockat rätt pinne i vittringen när vi kört det momentet i en kedja.

Utvärdering moment för moment;
Hopp-apport: på gränsen till tjuvstart, fint uthopp, lite för hög fart när hon landade för att få till bra upptag, fint återhopp där hon verkligen siktade och ansträngde sig för att hoppa tillbaka och avslutningsvis riktigt fin ingång och hållande av apport tills ”tack”.
Mellan momenten: Tog bra berömmet för utförda momentet samt förberedelsen för nästa men lite slarvig i transporten mellan startpunkterna där hon intresserade sig lite för Hanna som höll i apporterna.
Metallapport: satt kvar fint, bra fart ut, dåligt upptag som ”överanalyserades” alldeles för mycket, bra fart in med reservation för sista metern där hon saktade av för att göra sin ingång, fin ingång och höll apporten bra tills ”tack”.
Mellan momenten: Tog bra berömmet för utförda momentet samt förberedelsen för nästa moment bra och var koncentrerad hela tiden.
Vittring: satt kvar fint med bra fokus på pinnarna som lades ut trots att jag vände mig, satt med fullt fokus men ändå stadga tills ”leta”, FULL sula ut, tvärnit vid pinnarna där hon LUGNT började leta, tog rätt pinne direkt när hon kände dess vittring med ett bra grepp, full fart in med reservation för sista lilla biten där takten slogs av för att göra ingång, fin ingång och höll pinnen bra tills ”tack”. (Fick nästan rysningar över hur fint momentet utfördes och här lades verkligen min målbild för hur jag vill att momentet ska se ut! 😀 )
Mellan momenten: Tog bra berömmet för utförda momentet samt förberedelsen för nästa och belönades där för en fin och koncentrerad transport. Dock klantade jag mig rejält här under transporten och förberedde Moira för ett lugnt moment (fjärren) men började ”tokbelöna” – usch jag måste verkligen börja skärpa mig om jag inte helt ska förstöra vår träning!

Som avslutning la vi först en platsliggning med Bingley och Tilda – söta lilla tanten gör allt på sitt eget sätt (typ nosar, sätter sig själv när det behagar damen osv. 😉 ), tur att man får belöning bara för att man är söt när pensionsåldern infunnit sig – och sen en själv för Moira där jag stod nära och synlig hela tiden. Bra nedläggande och låg fint, dock lite för mycket upphetsning när jag kom tillbaka vilket resulterade i att hon lämnades igen och sen fick hon sin belöning (godisar som LUGNT tas ur en burk som jag har i fickan) när hon gjorde rätt och var i rätt sinnesstämning hela vägen upp i uppsittet. Berömde och bekräftade när jag såg att hon slappnade av (t.ex. fick ”trötta ögon”) när jag gick emot henne vilket det kändes som att hon förstod och som jag hoppas och tror kan vara rätt väg att gå för att återfå vår fina och trygga plats igen.

Tyvärr blev det inga bilder tagna igår eftersom jag glömde kameran, men nu idag och imorgon hoppas jag att ta desto fler när vi nu på förmiddagen åker ner till Mjölby/Motala för att ställa ut imorgon ( :O chockerande att hitta mig och Moira i en ring jag vet så håll tummarna för en domare som kan se hur vacker hon egentligen är 😉 )

Nu är det dock dags att kliva upp för att packa i ordning allt och göra oss redo för långpromenad med Åsa innan Carina (med halvbrorsan Rex) sen hämtar upp mig och tjejerna.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Träningsdate med ”släkten”

  1. Sandra

    Åh vad avis jag blir! Hade gärna träffat er även on jag inte kan träna! Hör av er nästa gång 🙂
    Kramar!!

  2. Tack för en härlig eftermiddag! 🙂 Vi ses gärna snart igen!

Kommentera

