Syskonträff

I söndags mötte vi upp ett helt gäng med Agildesekipage, Moiras halvsyskon från Qinsis andra kull, på Stockholms avdelningen i Kista. Lite bilder på alla hundarna från denna träff har jag lagt ut på kennelns gemensamma blogg. Lite mer om vad jag och liten tränade på då kommer, men först tänkte jag bara bjuda på några bilder från min och tjejernas underbara, färgsprakande promenad i lördags;


Sen i söndags var det som sagt dags för syskonträff där vi började med korta spår varvat med passivitetsträning i skogen (inte att förakta om man är en liten stollare med kroppen full av myror 😉 ). Moiras spår blev bara dryga 60 meter över öppen tallhedsmark (dock troligtvis med MASSA störningar av förledningsspår eftersom vi var i ett skogsområde där det var mycket männsikor). Hon dammsög spåret från första centimetern och det var bara för mig att hålla emot där bak. Den närmaste tiden ska jag försöka bli lite duktigare på att lägga spår och då, med inspiration från Hanna, ge Moira mer svårigheter genom att lägga dem på kortklippta gräsmattor/hårda underlag.

 I väntan på spåret ska ligga till sig:

Efter spåret blev det fikapaus för oss tvåbenta – dagens viktigaste aktivitet för vissa 😉 – och bilvila för de fyrbenta, för att därefter köra lite träning på mås och kråka. För vår del blev det nog egentligen lite för mycket av att sitta och titta på när småsyskonen skulle få träffa på pippisarna och Moira visade detta genom att gå upp ganska mycket i stress vilket bland annat visade sig genom att hon först skulle rulla sig på fåglarna = MINA… Jag och fröken tog ett litet snack om hur fåglarna ska behandlas och sedan hämtades de fint in och lämnades i hand:

Som avslutning tränade alla lite fritt på lydnad/agility/utställning innan hundarna fick rejsa av sig – nog en av dagens mest uppskattade aktiviteter bland de fyrbenta och det värmde även mitt hjärta att se ett tiotal fina rödingar fara runt tillsammans utan det minsta lilla gruff. ♥

Här rullar annars allt på som vanligt även om det blir långt mellan uppdateringarna. Träningen rullar på och ikväll hade vi Lottakurs. Med Moira blev fokus på platsliggning – har fått in frustration i momentet som gör att hon piper så där har jag lite att jobba med, har lite olika saker som jag ska testa den närmsta tiden för att lösa upp denna knuten. I övrigt gick det mesta bra och vi körde lite fjärr (är hon bara fullt koncentrerad har hon – i mina ögon 😉 – riktigt fina skiften), ett par vittringsapporteringar samt fritt följ. Fick riktigt bra tips om hur jag ska gå för att Moira ska göra vänstersvängarna bra och för att hela vi som ett ekipage ska gå i 90 graders sväng. Det vi har att jobba på nu är backande där jag ska fortsätta gå vid en vägg för att få till bra rörelser hos liten. Nu börjar lydnadspeppen vakna till ordentligt igen, så är någon träningssugen så är det bara att hojta!!! 😀

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Syskonträff

  1. Det var superkul att ses igen! Jag och mina röda är också lydnadspeppade (även om jag och Holly satsar på SM först 2015 😉 ) Ni är jättevälkomna till Uppsala också!

  2. Sandra

    Vi tränar ju såklart nån dag eftersom vi inte kom i söndags och fick träffa er!! Hör av dig när du är ledig 🙂

    Kram till er!!

  3. Till helgen åker jag till Sundsvall 😦 Hollanbollan ska göra officiell utställningsdebut. Hade varit superkul annars! Men nästa vecka kanske?

  4. Sandra

    Ses gärna fredag 🙂 tid o plats? 🙂 ja nästa vecka kanske vi kan ses alla tre o köra lydnad?
    Lycka till Hanna!!
    Kram till er!!

Kommentera

