Halta Lotta

Stackars Tildatanten stukade sin ena handled nu ikväll när vi var ute på fälten och jag lät tjejerna varva och apportera vår stora dummy (perfekt träning för Moira både att gripa ”stort och ordentligt” kring dummien samt att sitta passiv när Tilding får jobba). Vita damen tycker verkligen att det är hur kul som helst att apportera och råkar man då få vittring på dummien när man är på väg i 190 så är det bäst att tvärnita och vända mitt i ett luftsprång vilket resulterade i att hon landade och fick hela tyngden på sitt vridna högra framben… 🙄 Just nu är lillis efter att ha vilat helt blockhalt men jag hoppas och tror att det släpper med vila och lugnt koppelgående några dagar. Tur att vi är hemma hos mina föräldrar på middag idag där lilla stackars skadade Tilding blir väl omhändertagen. 😉

Moira är det bra med och det känns som att hon äntligen börjar vakna upp efter sin ”efterlöpsseghet” vilken har resulterat i att hon varit väldigt trött i några dagar. Jag minns att jag även efter förra löpet tyckte att hon var väldigt seg och ”tråkig” några dagar efter löpet så det verkar vara då hon blir påverkad.

Igår startade höstens träningsgrupp hos Lotta och jag och Moira körde;

  • Sitt i grupp. Satt lugnt och fint hela tiden, rörde dock en framtassen lite när jag gick tillbaka – får se till att träna mer på att sitta blixtstilla oavsett hur jag rör mig.
  • Platsliggning. Fint nedläggande men hamnade dock lite i obalans när hon lagt sig vilket gjorde att hon pep till, rättade dock upp denna obalans efter en stund (hoppas att hon lärde sig att hon kan rätta till sådant själv och inte måste ”berätta” för mig att det blivit fel). Hon låg fint med hakan i backen hela tiden tills jag började gå tillbaka då hon lyfte det och även pep till en gång till, hm måste träna på återgångar och att full koncentration gäller då även här! Momentet avslutades med ett fint, snabbt och distinkt uppsättande.
  • Vittring. Satte bara lite köttbullsdoft i handen och höll sedan pinnen en kort stund innan Lotta la ut alla pinnarna helt tävlingsmässigt. Moira sprang ut med full fart, tvärstannade vid pinnarna där hon lugnt och systematiskt sökte innan hon hittade rätt och vände in. Testade för första gången att kedja ihop hela momentet och lät henne därför även göra en ingång vilket gjordes bra. 😀
  • Inkallning med ställande och läggande. Moira gjorde ställandet och läggandet fint, jag däremot ställde henne alldeles för sent – måste börja träna mer på att ha riktpunkter för det är svårt på det avståndet! Tempot sista biten in efter läggandet var för segt och sen gjorde hon en för hoppig ingång så slutet på momentet måste vi lägga mer krut på.
  • Fjärrdirigering. Lite för hetsig så hon slarvade lite i både sitt-stå-sitt  och ligg-stå-ligg skiftena, bara hon är i rätt sinnesmode så görs dock alla skiftena fint. Ska börja sätta ihop flera skiften och då låta henne stå/sitta/ligga lääänge vid varje skifte samt variera avståndet beroende på vilket skifte som ska göras för att börja få ut en ordentlig sträcka men ändå inte riskera att respektive skifte utförs fel.

På vår enskilda träning hann jag och Moira inte med att göra så mycket mer än ett skick till rutan vilket gick kanonfint där hon vid rätt punkt hittade och blev glad för sin pipboll. Vi visade även en annan tjej lite hur hon ska börja jobba för att få till sina stegförflyttningar, men liten var här alldeles för het så helt enligt vår målbild och så som de kan se ut fick vi inte till det…

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Halta Lotta

  1. Hej.
    Vad kul att vi är igång med träningsgruppen igen!
    jag lovade ju att berätta hur det gick på lydnadsprovet…….
    180 p och klassvinst! Numera heter han Lp 1 toppens Jaspis 🙂
    Han är ju bara för bra min lillkille!!
    Vi ses på måndag!
    Sköt om er
    Marianne och grabbarna

Kommentera

