Tränings- och lägesrapport

Trots många lediga dagar (har varit hemma sen i onsdags och började inte jobba förrän idag igen) så har jag varit seg med att uppdatera, så det får bli lite dagsrapporter om vad jag och de fyrbenta haft för oss.

Onsdag
Älgdagen… Började med att vi gick rakt på en stor älgko när vi var ute och klättrade omkring i bergen här hemma – Ness for direkt in bakom min rygg medan Moira och Daisy stog på helspänn och såg det stora djuret braka iväg in i skogen. Duktiga tjejer hade i alla fall inte en tanke på att följa efter henne djupare in i skogen (till skillnad från en viss liten vit som turligt nog hölls i koppel 😉 ). Senare på kvällen så såg jag ytterligare en älgko när jag och Helena åkte med lilla röda till veterinären för blodprov för gentest av PRA (håller tummarna nu stenhårt att liten är fri från anlaget och inte bärare av det vilket skulle underlätta när kavaljer senare ska utses åt henne).

Torsdag
Lämnades bilen in tidigt på morgonen för service och vi promenerade hem från Alby – tog ganska precis två timmar (när bilen senare skulle hämtas åkte jag kommunalt vilket tog en timme och en kvart – hade ju lika gärna kunnat gå även den vägen). Duktiga tjejer även denna promenad både de delar de kunde gå lösa likväl som när de var tvugna att gå kopplade – att gå med fyra vovvar i koppel tyckte jag från början var svårt, men träning ger ju färdighet som det heter.

Torsdag kväll hann jag få till lite mer ordentlig träning med flickorna (”lättare” träning har vi ju precis som vanligt haft varje dag inomhus hemma samt på promenaderna) innan jag mötte upp Linda och Helena för en promenad på fälten.

Fredag
Var en lite segare dag med massa nödvändigheter som städ och tvätt och det kan inte ha hänt något speciellt för dagen satte sig inte i minnet… 😉

Lördag
Långpromenad med Kiki runt 8-kilometersturen (till stor del i råterräng) som jag med hjälp av kartfunktionen i telefonen hittat i skogarna här hemma. Senare på kvällen tränade vi ett ordentligt pass på grusplanen.

Daisy:
Rutan
både skick in i rutan och hitta rätt punkt med kastad belöning från mig – inga problem – samt avslutningen på rutan med att söka upp rätt position när hon kommer bakifrån. Efter detta avslutade vi bara med massa lek eftersom det var väldigt varmt och kvavt och fröken brunöra kändes lite värmepåverkad.

Ness:
Platsliggning dold 3 min
med Moira. Kollade till dem efter 1 min och vad jag kunde se låg båda två lugnt och fint hela tiden. 😀
Apportering har inte riktigt fått till det och fått lilla blånäsan att förstå momentet riktigt. Kom i alla fall så långt att jag kunde sätta apporten i munnen på henne medan hon satt och sedan kalla in henne och belöna när hon kom in i position samtidigt som hon höll kvar apporten i munnen.
Rutan med påvis av att jag gick runt och ”visade” mot den dolda leksaken. Inga problem och ett moment som Nessan tycker är KUUUUL!
Stanna till inkallningen stannar fort de flesta gångerna och springer även på bra om det inte kommer något ställande.

Moira:
Platsliggning
se ovan – inga problem och hakan fint nere i backen hela tiden.
Rutan lite problem med att hon bara siktar på två koner (höger eller vänster). Har backat bandet lite och hjälper till och går runt samt ”pekar” till mot den dolda leksaken som läggs på rätt punkt i rutan. Har även köpt band som ska klippas till så jag får kantmarkering runt rutan – har tidigare upplevt att hon fått ett bättre begrepp om att det är en hel ruta och inte bara två koner som momentet går ut på då.
Vittring fint letande utan några utlagda godisar mellan pinnarna. Inte en tanke på att plocka någon av de felaktiga och direkt in när rätt hittats. Det jag skulle önska är att hon tar ett bättre grepp om pinnen, nu plockade hon med ett löst cigarrgrepp.
Fritt följ helt tyst hela tiden och då la jag även i vändningar på stället och stegförflyttningar. Det kändes även som att hon höll positionen i språng riktigt bra hela tiden och jag gjorde även lite svängar och halter i språng för att testa av att hon inte låg för långt ut.

Söndag
Lite längre promenad på morgonen samt mitt på dagen innan vi åkte till min syster med familj dit även min bror samt hans sambo kom. Härlig eftermiddag och kväll med god mat och trevlig sällskap – så skönt att kunna ta med sig fyra stycken väluppfostrade hundar som ligger stilla och snällt hela tiden och inte gör något väsen av sig! 🙂

Idag
Längre promenad när jag kom hem efter jobbet som avslutades med en stunds träning för alla fyra.

Daisy
Rutan skick in i rutan precis som vid tidigare tillfällen. Idag var fröken spaniel het och stod och vibrerade i iver på att få springa iväg och in i rutan. 😀 Avslutade med detta när hon var så på och egentligen bara ville göra MERA.

Moira
Rutan med nya vita kantband runt om som jag fixade idag. Genast mycket bättre förståelse och att hon verkligen ser hela rutan när det finns sidomarkeringar. Liten kändes lite trött och farten var låg mot hur den normalt är (dock helt ok om man jämför med många andra hundar). Blir spännande att se om trenden med förståelse av momentet fortsätter nu när banden kommer på.
Runda termos inga problem och något som hon tycker är kul. Även här något dåligt tempo och inte riktigt samma tryck under tassarna som vanligt.
Fjärrdirigering skiftena sitt-stå-sitt och ligg-stå-ligg. Lite ”svag” i vänsterbenet vilket gjorde att det lyftes från och till i de olika skiftena. Stå från både ligg och sitt gör hon riktigt fint och helt stilla oavsett vilket avstånd jag står på. Ligg från stå görs utan någon förflyttning däremot lyfts som sagt den lilla vänstertassen ibland. Sitt från stå missade hon några gånger och flyttade lite på rumpan (rörde sig inte med rätt teknik), detta sker speciellt om jag har gjort något annat skifte innan så hon inte har riktigt rätt tanke i huvudet – bara fortsätta nöta sitt från stå för sig ett tag till.

Ness
Rutan började med ett skick till rutan med påvis där jag gick runt samt hukade till lite, lite precis där leksaken låg, inga som helst problem. Efter apporteringen gjorde vi ett likadant skick från ett annat håll (med skillnaden att jag gick andra varvet runt konerna) och inte heller det var några problem.
Apportering varvade mellan att sätta henne med apporten i munnen och belöna ingångar där hon höll fast den ordentligt när hon kom och vände runt vid sidan och att belöna upptag när jag kastat ut apporten och kommenderat. Belönade genast upptagen med att kasta leksak bakåt. Tror att detta kan vara vägen att gå med lilla blå, hon tvekade fortfarande vid upptagen och stod och frågade om hon var tvungen att ta upp den (jag stod under den tiden själv helt tyst och passiv) men ”frågorna” blev kortare och kortare ju mer hon insåg att ju fortare den tas upp desto snabbare får hon sin belöning. När dessa två delar sitter var för sig så tror inte jag att det blir några problem att sätta ihop allt till ett färdigt moment.
Fjärrdirigering sitt-ligg-sitt. Lite svårt att sätta sig när man kommer ut på ett visst avstånd, gjorde därför så att jag försökte hitta var det avståndet var klev fram ett halvt steg och hon satte sig (med ett lugnt bra som bekräftelse på att det var rätt), steg sedan tillbaka ett halvsteg samtidigt som hon la sig och sedan kommenderade jag sitt igen och belönade MYCKET när hon satte sig. Genom att göra på detta sättet kunde vi långsamt och successivt få ut avståndet lite mera hela tiden.

Nu är det dags att börja packa ihop Daisys och Ness saker för imorgon kommer matte och husse hem igen. Även om det verkligen inte gått någon nöd på fröknarna brunöra och blånäsa så tror jag att de börjar längta efter sin matte och husse och jag kan tänka mig att glädjen (hos alla fyra 😉 ) kommer att vara STOR när de ses imorgon. 😀

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

