Obedience rules 2011

Förra veckan var det då dags för en hel vecka med massa lydnadsträning och föreläsningar tillsammans med ett stort gäng likasinnade → snacka om att man totalt kunde nörda ner sig utan att någon tittade snett på en… 😉

Måndag var det praktiskt lydnadsträning där vi hade norska tjejen Synnøve Matre som instruktör och vilken instruktör hon visade sig vara sen – 100% engagerad i varje förare och hund, många bra tips och framförallt så otroligt rolig. Jag tog hjälp och fick massa bra tips för att få bättre och snabbare reaktioner på mina kommandon på liten när hon kommer/springer iväg i full fart.

Vi började dock dagen med att träna stabilitet hos hundarna när de stod/satt/låg genom att försöka provocera dem att röra sig genom att vi förare drog i kopplen. Detta var Moira ganska duktig på och det blev bara någon ”miss” och rörda tassar när jag drog henne ur position när hon stod upp. Innan vi körde den enskilda träningen med varje ekipage körde vi en gemensam sitt i grupp och platsligging. På sittandet lyfte liten ena tassen en gång, påminde henne om att den ska vara stilla och sen gick det bra och platsliggningen var det inga som helst problem med (vi blev kommenderade som eliten och M lyssnade inte på någon annan).

Under hela veckan hade vi samma tur med vädret (strålande sol och härlig värme – dock lite jobbigt för många av hundarna) och speciellt under måndagen när vi tränade inkallningar var jag så stolt över liten. Trots hetta och stekande sol och många repetitioner sprang hon på allt hon kunde varje gång, jag älskar verkligen hennes förmåga och vilja att ta i och kämpa på trots att det är riktigt jobbigt. ♥

Några bra tips/kom ihåg från dagen med Synnøve;

  • Reaktioner;
    – Lägg boll bakom och Moira måste springa med full fart mot mig. Varva raka inkallningar med boll bakom med att kalla in och säg ”ta den” när hon är på väg mot mig och då får vända om = reaktion. Spring med och engagera mig i hennes belöning.
    – Jag måste ropa ”stanna” med  tryck som att livet hänger på det och jag verkligen menar det.
    – Lära henne att backa, sen köra ”backa” – ”kom” – ”backa” – ”kom” – ”backa”. Hon ska då backa fort bort från mig (typ i galopp) och det ska vara lika roligt att röra sig bort från mig som att komma. På detta sätt får jag en hund som lyssnar på det jag säger och snabbt reagerar.
  • Fria följet ska jag överraska Moira så hon hela tiden måste jobba och koncentrera sig, exempelvis genom att förbereda och göra allt som att vi ska göra en helt om marsch men sen stanna när vi gått cirka 40°. Belöna när hon kommit in i rätt position igen när hon slängt ut rumpan och missat den plötsliga halten. På detta sättet så blir hon ännu mer påmind om sin rumpa och att det är hennes jobb att hålla rätt position.
  • Säg aldrig fot på träning när du tränar fritt följ → på tävling har du då MÅNGA extra, gratis extrakommandon att använda dig av.
  • Lär hunden att den inte alltid måste rätta till ett moment som går fel, hunden kan annars fastna i tanken att den även på tävling alltid måste rätta till det som gått snett. T.ex. hunden missar rutan och sen när det är dags för dirigeringsapportering springer hunden tillbaka till rutan för att rätta till det momentet… Bestäm dig att t.ex. kedja fyra moment och fortsätt att kör på även om något moment går fel.
  • Säg ALDRIG nej till en hund som tjuvstartar när du håller på att lära in ett moment – hunden kan tappa självförtroendet och det är bara bra i det skedet att ha en hund som vill göra momentet.
  • Om du vill ha explosivitet t.ex. till kon, ruta så lägg en belöning bakom, ta sedan hunden över bogen och kasta hunden bakåt samtidigt som du börjar springa mot belöningen och tävlar med hunden om den. På tävling kan du sen ta hunden på bogen när det är dags för explosiva moment.

Tisdagen hade alla instruktörerna föreläsningar och berättade om sitt sätt att tänka hundträning samt hur de lär in olika moment, mer om föreläsningarna får jag skriva om vid ett senare tillfälle när jag renskrivit de anteckningarna.

Onsdagen tränade vi för den finska instruktören Jessica Svanljung. Med tanke på hur duktiga finskorna är på fart och att verkligen få tryck under hundarnas tassar passade jag på att få lite tips för att jobba med detta.

Innan den enskilda träningen hade vi gemensam sitt i grupp och platsliggning både på förmiddagen och eftermiddagen. På förmiddagen satt liten fint och under platsen lämnade jag henne på ”ligg” (= ingen haka i backen) eftersom det var så varmt, men hon tappade då lite fokus och gled ner på ena skinkan. Diskuterade detta med Jessica som inte tyckte jag skulle lägga så stor vikt vid detta eftersom jag 99% av gångerna kommer lägga henne med hakan ner i detta momentet. Under eftermiddagen nosade hon lite på sittandet (tassarna var dock stilla), ”ojade” detta och satte henne ordentligt igen och då satt hon så fint resten av tiden. Platsen gjorde hon fint och låg koncentrerat hela tiden med hakan i backen trots att jag gått iväg en bit och gömt mig bakom stora buskar.

Under vår enskilda träning jobbade vi på;

  • Att runda (eller på finska typ kierros) saker som är bra att ha för att t.ex. när man lär hundarna att springa med apport i munnen, för att få dem att stanna på väg ut/in, eller till inkallningen från rutan där föraren vänder ryggen emot och så ska hunden söka upp rätt position.
  • Upptag av metallapport – hetsade henne lite och tog över bogen och kastade henne bakåt (på samma sätt som Synnøve sa på måndagen) innan jag kommenderade. Fick lite mer tryck på hennes upptag på detta sätt.
  • Testade nya ”Zätat”, torrgick först en gång och testade sen en gång med Moira. Efter att jag torrgått och fått lite tips om att jag tog för stora bågar runt konerna när ”hunden” lämnats i de olika positionerna så gjorde jag bättre ifrån mig med liten vid sidan och det enda Jessica hade att anmärka på var att Moira rört på en av framtassarna när jag gick runt henne.

Även torsdagen var vigd för föreläsningar, denna dag med föreläsare ”utifrån” och även dessa anteckningar måste bearbetas och renskrivas.

Fredagen tränade vi för Lillemor Edström där vi alla i gruppen fick köra ett fritt följ  (Lillemor börjar alltid sina kurser på detta sätt för att se vilken relation hund och förare har till varandra och hur de samarbetar). Det var väldigt roligt att höra att Lillemor som tydligen även är en domare som ser de minsta små detaljer tyckte att både jag och Moira går ett riktigt fint fritt följ bortsett från att hon gled ut lite i sidled vid språng marsch. Språnget var sedan något som vi jobbade på är det var dags för vår enskilda träning. Lillemor såg att hon glider ut lite efter 3-5 meter och jag ska under en period stöda med ett extra fotkommando just där. Jag ska även belöna där ett tag och sedan successivt fortsätta utöka sträckan så hon lär sig att hålla rätt position även när vi ökar takten.

Jag fortsatte sedan med att träna på inkallningsdelen från rutan. Under en period ska jag lägga in ett ”fot” när jag hör henne komma bakifrån, Lillemor trodde inte att detta skulle ställa till några problem för oss. Eftersom vi hade tid kvar under detta passet visade jag även hur vi jobbar med fjärren och hur våra skiften ser ut. Lillemor tyckte även att detta såg bra ut och att jag ska fortsätta jobba på samma sätt och hela tiden se till att vara lugn och lågmäld – lägga på fart senare kommer verkligen inte vara några som helst problem på lilla röda.

Eftermiddagen började vi med att träna på snabba lägganden till inkallningen. Lillemors sätt för att lära in detta är att kalla in henne och sedan när hon är 1,5-2 meter ifrån mig kommendera och samtidigt slänga mig ner på backen så vi hamnar nos mot näsa. När hon lagt sig ner helt började vi tokleka med varandra. Ska fortsätta hjäpa henne med kroppen (men minska på dessa hjälper hela tiden) och sedan successivt lägga henne längre och längre ifrån mig.

Som avslutning på veckan körde vi även med Lillemor ett sitt i grupp och en platsliggning. Nu var dock Moira så trött och när hon satt så klippte ögonen och jag trodde hon skulle somna där i sin sittande position. Hon satt dock stilla med tassarna och ingen nosande men satt lite väl bekvämt på rumpan… 😉 Platsliggningen gjorde hon trots en ”kaputt” hjärna fint med mig gömd – det känns som att problemen vi hade i detta momentet för ett litet tag sedan lagt sig.

Trots att veckan var lång och krävande för både folk och fä var jag lite förvånad att Moira var trött på fredagseftermiddagen. Detta fick dock sin förklaring ganska snart när hon sent på kvällen började löpa hemma hos mina föräldrar som var hundvakter eftersom jag spenderade hela lördagen med att fira Elins möhippa.

Sammanfattningsvis kan jag säga att veckan var värt var enda öre och om ett liknande läger anordnas igen hoppas och vill jag kunna delta igen!!! 😀

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Obedience rules 2011

  1. Åsa

    Åhhh det låter som om du har haften toppenvecka. Jag känner mig lite avundsjuk 😉 men jag ser fram emot att träna ett pass snart tillsammans så att jag får se era framsteg! Kramar Åsa

  2. Åh låter helt otroligt skoj! Hoppas vi kan ses snart så vi kan utbyta lite jakt och lydnads erfarenheter efter dessa veckor 🙂
    Massa kramar från mig och Z

  3. Väldigt intressant läsning och bra tips! Holly verkar bli mycket som Moira när det gäller lydnadsträningen så vi kanske får boka in en privatlektion hos dig senare 😉

  4. Ja, det gäller verkligen att ha tungan rätt i mun med denna fröken. Det kommer verkligen bli en utmaning för mig som har haft Bingley a.k.a ”Herrn med alla fyra tassar på jorden” och har fått fröken ”Myror i brallan och eld under trampdynorna” 😉 Ja, vore suoerskoj att ses för träning! Bårde jakt och lydnadsträning.

Kommentera

