Träning på Stockholms avdelningen

Igår åkte jag och Elin och mötte upp Jennie som har två springer spaniels för lite agility- och lydnadsträning på Stockholms avdelningen i Kista. Tilda fick köra lite agility på en bana som Jennie (som är riktigt duktig på sporten) byggt och ja, man kan ju säga att tanten gör lite som hon vill och att jag inte är en bra handler… 😆 Mot slutet kom hon dock igång riktigt fint och tog bland annat ett staket med tre hinder riktigt fint. Även liten fick testa på sporten och köra framåtsändande över tre hinder, där jag började lägga leksak efter sista hindret och skicka henne över detta för att sedan successivt bygga på med ett hinder till i taget. Inga problem och när Moira med sina låååånga ben springer så går det fort. 😉

Det mest glädjande under dagen var emellertid att lilla röda låg uppbunden så fint vid sidan om planen utan att hetsa upp sig det minsta, jag trodde framförallt inte att hon skulle klara det när jag gick ut och körde med Tilda med tanke på hur hon hetsade upp sig förra hösten när hon för första gången såg agility när vi var publik vid en tävling på SSBK. Vem vet liten kanske börjar bli stor och klok 😉 – duktig tjej som de senaste dagarna visat att hon klarar att ligga lugnt och tyst både när andra hundar apporterar fågel och kör agility. 😀

Innan vi åkte hann vi även köra lite lydnad, jag och Moira körde rutan där hon första gången åter igen inte koncentrerade sig och sprang utanför, för att sedan skärpa till sig och även igår göra ett fint ställande på kommando som belönades med att få ta den dolda pipisen. Som avslutning la vi några platsliggningar med Ness och springern Felix; först en i två minuter (jag stod synlig) där Moira låg lugnt och tryggt med hakan i backen 🙂 och sedan några där jag kallade in Moira för att agera störning åt de andra.

Idag när regnet kontinuerligt faller har vi efter morgonpromenaden på fälten här hemma mest hållit oss inne. På promenaden hade jag med mig en dummy för att träna en linjetagsövning som Moiras uppfödare Ninni tipsat om. Dock är jag inte helt säker på hur mycket av ordet ”ut” Moira tog till sig av för när hon springer ut går det FORT. Det glädjande var dock att hon genast vänder in när apporten plockats upp och att hon verkligen målinriktat söker min högra hand för att trycka in dummien för ett avlämnande. 🙂

Nu har jag, förutom mina egna tjejer, även Elins prinsessor här medan hon är på ett jobbärende i stan. Tilda och Ness som är väldigt lika på det sättet att de vill ligga nära, nära (och även slicka om de bara fick 😉 ) ligger och trycker på varsin sida om mig i soffan, medan spanieln och retrievern vräker ut sig i sängen… Nu är det dock dags att väcka alla de fyrbenta för en rastningsrunda.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Träning på Stockholms avdelningen

  1. Åh vad synd att du inte hojta till när du är på denna sida av stan 🙂 tänkte träna där på måndag om du inte har något för dig? 🙂
    Ha de bra så länge! Kramar!

Kommentera

