Trött tollare tränar

Idag hade vi som vanlig på tisdagar lydnadsträning, denna kväll tillsammans med Jocke och Sara. Jag kände och såg på Moira redan när jag satte fast henne i väskan att hon verkade trött och det stämde bra sen när vi väl tränade, trots tröttheten försökte dock liten och kämpade på tappert. 

Träningen ikväll bestod av;

  • Fritt följ med kommendering à la trean med stegförflyttningar, vändingar på stället samt språng och långsamt tempo med klockan ställd på 3 minuter . Inte 100 % koncentrerad tjej (vilket dock inte hade synts speciellt mycket från sidan). Bristen på koncentration och att hon inte utförde momentet så som hon kan tror jag ikväll beror på hennes trötthet, jag är dock glad att hon jobbade på bra trots att hon inte var i form. ♥
  • Kedja hopp-apport → metallapport → vittringsapportering där godisar låg mellan pinnarna på vittringen och jag kastade belöning bakåt när hon plockat och var på väg in med rätt pinne. Jag vill redan nu från inlärningsstadiet få in att vittringen framförallt är ett nosmoment oavsett om man har apportering i huvudet från det man gjort tidigare. Hopp-apporten utfördes bra och med stort engagemang (kastade medvetet apporten väldigt snett åt höger), metallen var farten ut och in bra däremot måste vi fortsätta jobba på upptagen och slutligen vittringen där hon letade upp godisbitarna bra och sedan plockade upp rätt pinne. Där hade jag dock klantat mig och lagt några köttbullssmulor som liten fick i näsan när hon hade pinnen i munnen så den spottades ut, smulorna letades upp innan hon letade upp rätt pinne igen och vände in mot mig. Jag måste vara mer noga och bara lägga ”hela” köttbullsbitar mellan pinnarna så hon aldrig behöver tveka på att det är tomt mellan pinnarna när rätt pinne hittas så att hon direkt kan vända hem igen.

Som synes ovan hoppade Moira så fort vi kom hem upp i sängen och tvärslocknade (så klart efter att en av dagens höjdpunkter – middagen – serverats 😉 ). Förhoppningsvis är denna trötthet bara ett svar på den senaste tiden som varit väldigt intensiv med massa aktiviteter och mycket fysisk träning, men lite nojig kan jag ändå inte låta bli att bli med ett flertal hundar runt omkring som blivit väldigt dåliga efter att fästingeländen smittat dem… 😦

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

