Tisdagsträning

Igårkväll när jag var förbi syrran för att kolla till deras katt och vattna lite blommor nu när de är på semester passade jag på att låna gräsmattan och köra en vittring. Kan säga att Moira gjorde det så j-a snyggt och nu har satt min målbild för hur jag vill att momentet ska se ut;
sitta blixt stilla och med fullt fokus ut mot pinnarna → springa ut mot pinnarna i 390 → tvärstanna ett par decimeter framför pinnarna → lugnt och metodiskt leta upp sina godisar mellan pinnarna → söka över alla pinnarna → direkt klippa rätt pinne med ett mycket bra grepp utan några omtag när hon fick vittringen i nosen → full fart tillbaka in. 😀

Ikväll träffade vi Elin och Jocke på Botkyrka och jag och Moira körde;

  • Hopp-apport. Hon siktade fint tillbaka över hindret oavsett att jag kastade snett, testade även en gång hela momentet med ingång som hon gjorde fint utan några tendenser att använda mitt ben som bromskloss.
  • Vittring. Testade för första gången att någon annan la ut pinnarna, inte samma fokus och lika fint som igår men helt ok och det som jag är mest glad över är att hon verkligen tänker nosjobb när hon springer ut. Rätt pinne plockades upp med ett omtag (hm undrar hur man lär henne att genast ta pinnen på rätt sätt – surt att få avdrag för extra omtag när pinnen läggs till rätta i munnen) och hon vände direkt in mot mig när hon tagit upp den. 
  • Fritt följ i 2 minuter där jag ställt klockan. Så underbart härlig känsla, hon var med mig till 100% hela tiden, helt knäpptyst och gick så fint i position (eventuellt att rumpan kan ha glidit ut något vid stegförflyttningar bakåt). Körde lite allt möjligt med vändningar på stället, stegförflyttningar, språng och långsamt med vinklingar och halter varvat med långa transportsträckor. 2 minuter är inte lång tid så lite mer får jag nog allt utmana henne och lägga på mer tid!
  • Ställanden till inkallningen med handtecken – nu direktkast av leksak. Testade ett handtecken utan kast och det gjorde hon så fint.
  • Rutan – ett skick in i rutan från cirka 20 meter där hon fick ta leksaken direkt som låg gömd bakom. Hon kollade och siktade fint ut mot konerna vid mina förberedelseord, när hon började springa kollade hon dock åt sidan bort mot Elin och Daisy som lekte med en pipis men kom på sig själv och riktade upp sig och kom fint in mellan konerna. Farten ut blev lidande av att hon tappade lite koncentration men jag är ändå glad att hon kollade upp var alla fyra konerna stod och att hon kom in rätt.

Tildan som även hon var superpeppad fick agera statisthund när vi hjälpte till vid platsliggning och sedan blev det lite rallyträning för hennes del. Jag kan lova att hade hon varit så här speedad och glad i söndags så hade nog både prestationen och poängen blivit bra mycket bättre! 😀 Det vi framförallt måste jobba på inför framtida tävlingar är att kunna ställa sig på kommando när hon sitter vid min sida – svååååårt hälsar tanten. 😉

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

