Rallylydnadsdebut med Tilding

Igår åkte vi iväg till Gnesta-Trosa BK för Tildas och min debut i rallylydnad på en stekande het appellplan. För värmen behöver jag förvisso inte vara allt för orolig när det gäller tanten – sol och hetta är, liksom för mig, verkligen hennes väder. Dock var det kanske inte helt genomtänkt och så väldigt smart av mig att ta med henne på fredagens långtur med massa klättring off-road upp och ner för berg i fyra timmar, hon är ju liksom dryga 9 år så återhämtning tar ju längre tid även om hon är pigg som en unghund.

Nu kan vi ju inte skylla på hettan att lilla damen såg ut som många av de värmekänsliga hundarna och var seg och hängde efter emellanåt, utan det får jag helt ta på mig – bättre förberedelse och uppladdning dagen innan! 😉 För att vara andra gången vi går en bana och första gången med riktiga skyltar är jag riktigt nöjd med lilla vita (usch så här ”nonchalant” och oförberedd är så olikt mig att vara – reglerna och skyltarna pluggades på i fredagskväll klockan 23… 😳 ). Vi fick 83 poäng (det krävs minst 70 av max 100 för kvalificeringspoäng) så nu måste vi ut och tävla minst två gånger till och få kvalificeringspoäng så Tilda kan få sin första ”arbetstitel”. 😀

Film på lilla sega och stundtals väldigt ofokuserade damen:

(Såg precis hur ”fin” början på filmen blev när jag publicerat den, är dock så less på strulande datorer så det får vara!)

Tildan med sin medalj

Diva 😉

Utöver rally med Tilda så tog jag och Moira en privatlektion för Lotta i onsdags där vi körde vittring, hopp-apport samt diskuterade problemen med platsliggningen.

  • Vittringen, köra och variera mellan 1-3 godisar mellan pinnarna och inte hålla och ”vittra” rätt pinne så länge. När hon kommer in med rätt pinne så ska jag stå så hon söker sig mot min vänstra sida och kasta belöning bakåt. Om hon kommer med fel pinne ska jag bara ta emot den utan att säga något och skicka om henne. Ska ganska snabbt ”flytta” mig själv bakåt så jag står vid utgångspunkten när hon skickas iväg och letar.
  • Hopp-apporten ser bra ut och nu ska jag börja utmana liten och köra hela momentet men medvetet kasta apporten snett åt båda hållen så hon fortfarande måste koncentrera sig på att söka hinder efter upptaget.
  • Platsliggningen kom vi (eller framförallt Elin) fram till att jag lagt alldeles för stor press på Moira och hon därför blivit osäker och börjat tycka momentet är jobbigt. Samvetet är väldigt dåligt 😦 – jag ogillar starkt förare som utnyttjar hundar med stor arbetslust och med mycket ”will to please” och ställer krav på dem som de inte riktigt klarar och hunden bara fortsätter försöka och försöka med enda resultat att förarna blir sura – och så har jag omedvetet lagt för stor press på liten och även om jag inte sagt något så är det ju självklart att hon märkt av att jag haft en irriterad känsla i kroppen. Bättring från min sida har dock redan påbörjats och vi har backat bandet för att få tillbaka ett lustfyllt sätt och en tanke att även det momentet ju bara är en lek!

Några bilder som snälla Jenny fotat och skickat till mig från träningstävlingen i tisdags:




5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Rallylydnadsdebut med Tilding

  1. Va roligt! Hon är så himla söt 🙂 Blir det träning imorn som vanligt? Tänkte så att inte alla är bortresta eller så 😉

  2. Elin, Daisy & Ness

    Ser ju riktigt bra ut!!!

  3. Okej men toppen för jag tänkte oxå komma imorn som vanligt =)

  4. Haha ni är ju klockrena! Duktiga ni!! På lördag blir det tävling för oss igen i danderyd/täby 🙂
    Vore kul om vi kunde ses snart? Har du någon semester eller ledug dag över? Kramar och massa bus till syrran från brorsan!

  5. Vad duktiga ni var! Såg proffsigt ut 🙂

Kommentera

