SM i lydnad och agility

Helgen har vi spenderat i Solna tillsammans med Elin och Jocke på SM i lydnad – gårdagen var helt underbart härlig med varierande sol/moln och perfekta temperaturer för hundarna att jobba i, medan dagen bjöd på konstant regn. Dagens utflykt blev ganska snabbt efter läckande regnkläder, förkylningar och ledsna hundar nedbantad till en kort kik på några av de som startade på förmiddagen. Efter dagens väderbesvikelse så bestämde sig jag och Elin för att vi ska köpa ett utställningstält ihop för att kunna ha både varma, soliga dagar och framförallt dagar som denna när syndafloder faller från himlen.

Det var riktigt roligt att se flera duktiga talanggruppsdeltagare prestera på SM och extra kul att få stå vid sidan om planen och verkligen bli stolt och glad över deras fina prestationer! 😀 Kan säga att jag är riktigt taggad nu och målet att en dag själv stå där nervös inför start med liten laddad röding bredvid mig ska uppnås – SM 2013 vore väl inte helt en omöjlighet?!?! 😉

Ikväll träffades jag och Elin en kortis och tränade, jag och Moira körde ett skick på rutan (med hjälp av att jag gick runt alla konerna innan skicket eftersom hon börjat sikta på de vänstra) och det blev – efter tillsägelse att man inte skäller till mot hund som tränar en bit bort medan man väntar på att matte kommer tillbaka från ”promenaden” runt konerna – helt klockrent. 😀 Eftersom hon på sista tiden kommit in fint i rutan på alla försök så ska vi gå vidare till nästa steg och ta ”promenaden” en bra bit ifrån konerna. Vi hann även köra lite inkallning – ställandet har nog chans att bli bättre nu i trean där hon inte hinner få upp samma galna turbofart som i tvåan – och läggandena som jag tränade separat finns nog helt otippat möjligheter att Moira kommer att klara med helt ok teknik. 🙂

På tisdagkväll är det dags för träningstävling och en noggrann plan ska läggas upp för vilka moment som ska köras och var jag ska lägga in belöningspunkter. Senaste träningstävlingen på Botkyrka (8 juni så riktigt dåligt av mig med uppdateringar här) gjorde vi båda riktigt bra tycker jag – där belönades;

  • ingång på planen som var superfin,
  • kedja fritt följ → sättande under gång → inkallning där jag belönade ett snabbt och rakt nedläggande, samt
  • kedja hopp-apport (första gången som vi testade av hela momentet, allt utfördes bra utom ingången där hon valde vägen via mitt vänsterben in i position 🙄 ) → metallapportering där jag belönade när hon kom i galopp in mot mig.

Kul vid den träningstävlingen – som var riktigt trevlig och bra upplagd, härligt med en klubb som satsar på sådant! – var de positiva kommentarer vi efteråt fick från domaren som dömde oss. 🙂

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “SM i lydnad och agility

  1. Åh , vad det är kul att följa eran blogg ! Måste lämna ett tassavtryck här !
    Ni är så duktiga och nu längtar jag efter att träffa er. Snart kommer min semester och då måste vi ta en tur till er ! Kram på er och Glad Midsommar!
    Glöm inte att lägga 7 st olika blommor under kudden. Då kanske du och Moj finner PRINSARNA / Kram Ninni

Kommentera

