Dålig känsla (splittrad matte och lilltollare)

Vi kan börja med det bra passet igår där vi träffade Elin, Jocke, Sara, Emelie och Sigrid på SSBK. Vi började alla med en gemensam platsliggning där jag istället lät Moira sitta – hon satt fint, tungt och utan minsta rörelse i två minuter (vilket jag insåg när vi lämnat hundarna var en tid jag egentligen inte trodde hon var i närheten av att klara, men som vi var tvungna att testa för att inte störa de andra – duktig, duktig hund 😆 dåligt planerande matte 👿 ).

Vi körde igår;

  • Metallapporteringar med fokus på fart in, fick aldrig till den ”sprutten under tassarna” som jag egentligen vill ha, galopp javisst men inte med det där extra trycket. Har dock nu i efterhand funderat på hur mycket tid jag ska lägga på träning på fart in med metallen – i elit är ju metallen med hoppet vilket jag tror hjälper upp med både fart och upptag. Jag ska dock vara noga i den fortsatta träningen och bara godta att det är galopp (även om den är moderat) hela vägen in i position.
  • Fritt följ och därefter en transport som belönades. Fria följet var helt ok, jobbar lite dåligt med bakvagnen i vissa halter och hamnar något snett. Tror att det blir dags att ta fram musmattan (som vi använt när hon var liten till klossträning) för att åter få henne att noga jobba med rumpan i alla riktningar. Transporten var bra och det kändes bra att ha bestämt att ha belöningspunkt där. 😀
  • Hopp-apport och ta med sig apporten och sikta på hinder. Jag satte både Moira och apporten snett på samma sida om hindret. När hon satt till vänster om hindret var det inga problem att söka upp det även när apporten låg ganska taskigt till (vänstervridna lilla lydnadshund 😉 ), till höger var det svårare att sikta på hinder när apporten plockats upp. Fick bra feedback från Elin om att fortfarande lägga apporten snett men ändå lite riktat mot hindret för att bjuda upp mot hindret vilket funkade finfint.

Idag har vi varit och tävlingstränat med Sandra (som vi gått alla Lottakurser tillsammans med) och hennes träningskompisar Jenny och Lotta på Haninge BK. Varken Moira eller jag var i rätt fokus och det kändes mest som att allt blev pannkaka och gick katastrofalt dåligt. Platsliggningen var hon inte alls i fokus när vi ställde upp utan ville bort till Jennys lilla beadlingtonterrier – fick bli lite arg där – men sen la hon sig direkt och snabbt på kommando, låg fint och fokuserat bortsett från ett haklyft (dock kort och hon kom på sig själv) och satte sig sen snabbt och fint på kommando.

Vid vår tur på planen hade jag planerat och körde Fritt följ → Sättande under gång → Inkallning där jag belönade när jag gick ifrån henne. Därefter körde vi Sista delen av inkallningen → Apportering → där jag belönade transporten till nästa moment. Det började katastrofalt med en liten tjej som inte alls överhuvudtaget var med mig, la bort henne och tog upp Tilda som fick göra några småsaker och äta upp litens korv och sedan var Moira något mer med (men inte var det mycket). Hade verkligen inte en bra känsla när vi klev av och körde därför några korta saker innan vi åkte hem – hatar att lämna träningar med en dålig känsla och det kändes som vi löste några knutar för både mig och Mojen där. Sandra var snäll och filmade vår tid på planen och inte var det bra (som synes på filmen), men tack och lov inte lika fruktansvärt katastrofalt som i mitt huvud…

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Dålig känsla (splittrad matte och lilltollare)

  1. Taaaack!!! Det var himla kul att träffa på er igår! Måste ses snart och umgås!
    Ta hand om er så länge! Kraaamar!

  2. tycker det ser jättefint ut!! 😀 vilken härlig attityd

Kommentera

