Träning på SSBK

Ikväll blev det träning på SSBK med Jocke, Elin, Sara och Emelie.

Vi började med gemensam platsliggning och sedan sittande i grupp. Platsen låg liten väldigt fint i flera minuter (förvisso med mig synlig) innan jag från håll skickade henne på externen och på sittande i grupp lät jag henne först sitta 30 sekunder och skick på extern och sedan samma procedur igen när hon suttit 20 sekunder. Härligt att se att hon verkar fatta att frambenen ska vara stilla och hon satt hela tiden väldigt ”tungt” och med full koncentration. 😀 Ska klura lite på hur jag kan lägga på störningar samt utmana henne så hon förstår skillnaden mellan när hon sitter på rätt sätt och inte.

Ikväll fokuserade vi på;

  • Tillbakahopp över hinder med apporten. Tog dem fint när jag la apporten framför henne, men missade ett flertal gånger när den låg en bit bort. Inser att det var dumt av mig att forcera fram och försvåra så pass mycket som jag gjorde eftersom vi dels inte gjort övningen på ett par veckor och dels var det MYCKET störningar runt omkring. *Notering till mig själv att vara bättre på att lägga upp övningarna på rätt nivå efter hur omständigheterna ser ut!*
  • Snabba nedlägganden – de såg riktigt fina ut och jag fick till flera belöningar.
  • Ligga med fokus när jag lämnade henne. Varierade avståndet när ”bra-ta den” och leksaken visades från precis när jag lämnade till att jag gick en bra bit. Jag ska nog nästa gång be någon filma Moira så jag kan se vad hon gör och hur hon reagerar när jag lämnar. Jag måste även börja lägga in denna övning i kedjor så att det inte blir en övning för sig, utan att hon ligger med fullt fokus och förväntan i det ”riktiga” momentet. Härligt att se litens engagemang i leksaken, hon kastade sig upp och kampade med liv och lust när hon hörde sitt bra, mot slutet kom till och med ett par morr under kampen… 😉

Kvällens bottennapp var att Moira som jag lagt henne ner lös på sidan av planen under tiden jag hjälpte Sara drog efter Tira som sprang i full fart när hon och Emelie tränade. Usch kan tala om att jag där var så arg på liten att jag höll på att koka över – jag hoppas verkligen dels att Tira inte blev rädd av händelsen och dels att fröken röd förstod att sådant beteende accepteras INTE!!! 👿

Som avslutning fick tantalonan lite rallyträning och hon var halft galen men hade ändå hjärnan med sig och kastade sig med liv och lust in i alla övningarna för att få sina korvbitar. 😉 ♥ Har inte riktigt fattat hur man hittar de officiella rallylydnadstävlingar som arrangeras efter 1 juli, för nu är jag sugen på att testa lite med Tildan!

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “Träning på SSBK

  1. Hallå!
    Vill bara tipsa dig om att du hittar Rallytävlingarna på sbktavling.se
    Lycka till.

  2. Hej! Nu har jag hittat hit! Ingen fara, Tira blev inte alls rädd 🙂 Ses på tisdag!

  3. Tack va snäll du är 🙂 Det kännas faktiskt som att det börjar släppa lite i vår träning nu vilket är superkul!

  4. Hej igen!
    Du är välkommen till Rallylydnads träning som vi har på tisdag 31 maj och tisdagen den 7 juni kl. 19. Kostar 130kr. Vid intresse så anmäler du dig via mail till Rikstens Hundsportcenter.
    Kanske ses?

Kommentera

