Talangläger

I helgen var det dags för talanglägret som jag i förväg sett fram emot med skräckblandad förtjusning – delen av skräck hade jag dock kunnat skippa för det blev det mest roliga och givande jag gjort i hundväg! 😀 Var orolig för det är onekligen mycket (negativa) rykten om talanggruppen och hur det går till som jag fått höra innan – allt detta kom dock på skam och både ledarna samt de andra deltagarna var supertrevliga och man hjälpte varandra att peta i alla detaljer men på hjärtligt sätt och ”tryggt” sätt.  Jag kan verkligen rekommendera alla som har höga mål i lydnaden och som gillar att träffa likasinnade, höra på intressanta föreläsningar och framförallt träna och både ge och få massa smarta tips att söka till hösten när det är dags för nästa läger.

Helgen började på fredagkvällen med att jag och en annan tjej hade missat att ta med oss klocka är vi gick på promenad med hundarna och därav kom 10 minuter för sent till samlingen – oerhört pinsamt och att vara försenad är bland det värsta jag vet… 😳 Efter att försökt släppa den negativa obehagskänslan som satt i länge efter min dumma miss så blev kvällen väldigt trevlig och givande med föreläsning av P-O Lindvall om coachande förhållningssätt och aktivt lyssnande. Jag fick med mig många tankar från föreläsningen, inte bara till hundträning utan även till jobbet som ju innebär mycket kontakter med nya människor. 🙂

Lördagen bestod av mycket hundträning, hamnade i en trevlig och harmonisk grupp och fick med mig många bra och givande tips hem! 😀 Momenten som vi alla gick igenom på lördagen var;

  • Fritt följ. Moira gnällde lite under detta  första pass samt att hon (för första gången) tappade position ut i sidled. Insåg inte förrän mot slutet att jag stoppat en stoooor korvpåse i vänsterfickan som ”förstörde” för hennes vanliga riktpunkt. När påsen stoppades i en annan ficka kom hon in i rätt position igen och pipen minskade. Insåg att ljud främst kommer när hon blir ”störd” ur sin rytm – t.ex. när jag gör dåliga höger om marscher. Till min stora glädje kom inga mer ljud från liten under träning under hela helgen efter detta första pass. Vi testade även lite stegförflyttningar till höger – fick tips att träna detta med henne stående men måste först jobba med att hon ska kunna stå vid sidan, vääääldigt lätt att sätta sig så fort det liknar fot och jag är stilla… 😉
  • Zäta/dumruta. Hon är ganska stabil när hon står/sitter/ligger och gör skiftena snabbt, dock upptäckte vi att hon flyttar ut i sidled åt vänster när hon ställer eller sätter sig. Hm ska försöka få till att hon blir helt stilla och rak när hon gör skiftet – dumt att hon flyttar i sidled när hon själva skiftet så snabbt och distinkt.
  • Inkallning. Skulle få hjälp med ställandet som vi bara inte får till – av de andra tre i min grupp så hade alla bra ställanden så jag fick många bra tips och även se inkallningar som gav rysningar och nya målbilder 😀 – dock när vi väl gjorde ställandet gjorde Moira sitt bästa någonsin vilket resulterade stor belöning och inget mer försök. 😉 Jobbade istället och fick hjälp med hur jag ska lära henne bra lägganden i fart, samt att ligga med fokus och förväntan när jag går ifrån henne i början av momentet.
  • Fjärr. Måste tänka på att hon i skiftet ligg -> stå inte får vinna för mycket mark och nedläggandena i början måste även de bli bättre. 

Under lördagskvällen höll Lotta en bra föreläsning om hållbar träning och hur man kan tänka och jobba för att få till helheten – i Sverige är vi duktiga på detaljer men har brister i hållbarheten. För att få till min och Moiras träning ännu bättre och utvecklas på bättre sätt inser jag att jag måste bli ännu bättre i planering av passen och gärna göra noggranna veckoplaneringar!

Söndagen började med en minitävling där vi alla fick genomföra fyra moment – fritt följ, inkallning i den klass vi är, rutan i den klass vi är, samt hopp/apport eller apport i den klass vi är (där valde jag att göra en slät metallapportering). Jag är supernöjd med Moiras prestation, självklart var det flera detaljer som brast (där ibland ställandet i inkallningen, lördagens lyckoträff verkar vara just en lyckoträff 😉 ), största bristerna låg mellan momenten där hon tappade och ett par gånger sprang fram och hälsade på tävlingsledaren – detta är ju dock något som jag är medveten om brister så mer och bättre träning där behövs! Det enda jag är riktigt irriterad från tävlingen är mig själv som glömde att be någon av de andra att hjälpa mig och filma ”tävlingen” med telefonen, det hade varit roligt att se.

Innan eftermiddagens träning höll Anders Kjernholm en föreläsning om störningsträning – även den oerhört intressant och jag fick nya infallsvinklar inom detta område. Testade lite av detta redan under eftermiddagen med snabba resultat, skulle gärna träna/gå kurs för Anders kring störningsträning och verkligen få tid till att höra hans tankar inom området.

Är nu helt slut efter den oerhört intensiva helgen och har under dagen försökt fånga och skriva ner de tankar/idéer som jag missade att plita ner där på plats. 🙂

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Talangläger

  1. Åh , vad kul att ni hade det superkul i helgen.Vi längtar till att träffa er snart igen och se er på någon tävling framöver!Lycka till med träningen av Moira.Hon är ju inte så gammal men såååå superduktig!
    Kram på er / Ninni

Kommentera

