Flera träningspass

I måndags hade vi sista tillfället i träningsgruppen för Lotta och jag och Moira slipade på:

  • Vittringen. Det visade sig att Moira inte kan leta ”tomt” (dvs. utan godis mellan pinnarna) utan då plockar hon upp första bästa pinne. Jag ska framöver variera antalet godisar samt även ibland låta henne leta tomt och själv bestämma när hon ska sluta genom ”bra-varsågod” och sen godis från mig. Hon ska dock även fortsättningsvis ibland få belöning när hon kommer och tar kontakt med mig och säger att godiset är slut. Cirka 100 repetitioner med detta och sen testa igen om hon letar och markerar pinne som är insmord med godislukt.
  • Stegförflyttningar. Åt vänster ser de bra ut, bakåt också helt okey – ibland får jag ta steg snett bakåt för att påminna om att rumpan ska jobba, svårast är helt klart åt höger. Lotta hjälpte till att klicka när hon flyttade hela kroppen på en gång och efter ett par gånger började hon fatta. 🙂 Har nu även själv börjat känna skillnaden när hon bara följer med med framdelen och när hon är parallell i kroppen vilket verkligen underlättar för att kunna mängdträna!

Vi körde även själva några rutskick – varken bättre eller sämre än vanligt – samt hopp-stå träning. Känns som att jag har ganska mycket jobb för att få ut de fina och stabila hopp-stå som hon gör på nära håll på avstånd.

I veckan har vi därefter jobbat vidare på
– rutan, mäter och varierar avstånd vid varje skick och nu är det stabilt på ungefär 17 meter så fortsätta ooch jobba så vi kommer ut på ordentliga avstånd,
– vittring helt enligt det Lotta sa,
– hopp-stå med de problem/funderingar som nämnts ovan, samt
– stegförflyttningar som känns bättre och bättre.

Imorse mötte vi upp Elin och tjejerna och jag och Moira körde rutan, vänsterdirigeringar till godisskålar samt upptag av metallapport. Dirigeringarna gick finfint trots att det var ett bra tag sedan vi sist körde dem, däremot är upptagen av metallapporten fortfarande alldeles för tveksamma och måste jobbas mycket mer på.

Tildan och jag jobbar vidare med rallylydnaden och hon tycker det är väldigt kul. Idag testade vi en bana igen (samma bana som användes vid den första officiella tävlingen i Danmark) och jag hade diskat ut oss om det var tävling genom att missa en övning. 😳 Med mer träning samt att faktiskt gå banan själv innan jag tar med tanten så känns det inte som att det är någon omöjlighet att tävla sen i sommar när det blir en officiell gren även här.

Som avslutning idag la jag ett 200 metersspår till tjejerna med tre pinnar och tre vinklar. Moira var duktig första halvan men sen började hon slarva och kändes ”nonchalant”. Fram till slutet kom vi dock med två pinnar hittade och alla tre vinklarna tagna någorlunda bra (mer jobb på vinklar krävs!). Tildan var ganska duktig och tog sig igenom spåret och var framförallt väldigt nöjd med sig själv när hon länsade godisburken i slutet. 😉

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

