10 mila orientering

Idag går orienteringstävlingen 10 mila här på Riksten och jag och tjejerna passade på att gå bort och titta på allt folk och passivitetsträna (eller ja passivitetsträningen var väl mest för Moira, jag och Tilding är rätt lugna och lata allt som oftast 😉 ). Efter att ha spenderat ett par timmar på vår filt med en sovande tant och en lugn och tyst tonåring som nyfiket kikade på den myllrande folkmassan så passade jag och Moira på att träna lite lydnad på en tom gräsplätt bredvid tävlingsområdet – det gäller ju att passa på när man har massa störningar i form av massa människor, hundar och bullrande speakerröster i högtalarna.

 Ganska mycket bilar, när vi gick hem var dock i princip hela fältet fullt…

Mycket folk

Stort intresse av att se målgång och följa de tävlande via storbildsskärmar

Tildatanten var inte så imponerad och somnade ganska fort… 😉

Fröken nyfiken kikade på allt folkmyller

Jag är så glad över lilla röda som i princip alltid är på för träning oavsett var vi är eller när jag ber henne om det och hon utförde allt så fint idag och med största koncentration. Vi körde lite

  • fritt följ (ett snett sättande – hm måste nog ta tag i det för det verkar komma allt oftare),
  •  ordförståelse på stanna, sitt och ligg under gång – missade någon gång men i stort sett alla rätt,
  • kort inkallning med ställande med belöning först vid ställandet (10-poängsmässigt ställande 😀 ) och sen sista delen från stående och belöning på ingången. Något dålig fart sista sträckan men riktigt fin ingång, samt som avslutning
  • platsliggning dryga 4 minuter där jag stod synlig. Hakan åkte upp en gång efter knappa 3 minuter, efter ett snabbt oj la hon snabbt ner den igen och höll sen koncentrationen fint resten av tiden ut.

Igår träffade vi Elin och tjejerna på Botkyrka BK för ett längre pass. Tilda och jag fortsatte med vårt projekt att lära in lite nya moment för att sen kunna köra rallylydnad – känns inte alls som någon omöjlighet att kunna tävla sen i år när grenen blir officiell och framförallt har både jag och tanten riktigt KUL. 😀

Vi varvade alla fyra hundarna och de fick köra två gånger var, under mina och Moiras pass körde vi;

  • Rutan, miss första gången och gick till höger om rutan, gjorde ett omskick som blev rakt och fint. Ska nog minska avståndet något det närmaste för det känns inte som hon har samma säkerhet som för ett tag sedan och framförallt måste jag börja ta med mig konerna ut på promenader igen för att få till många repetitioner per vecka.
  • Vittring, köttbullsbitar mellan pinnarna som alltid nu under första steget i inlärningen. Inte mycket att säga förutom att än har vi låååångt kvar till att ha nått upp till de 400 repetitionerna av detta första steg…
  • Hopp-apport. Hon missade apporten några gånger till att börja med, men efter att koncentrationen och framförallt öronen slogs på så plockades apporten upp innan hoppet. Lite mer säkerhet att  lyssna på mitt apport så kan vi sen börja lägga apporten snett så hon verkligen måste både plocka upp den och söka upp hindret för återhoppet.
  • Fritt följ med kommendering  i två minuter. Ett pip vid en vändning på stället – jag använde ett glatt och hetsigt fot just där, måste säga lungt och ”mörkt” foooot och på vändningarna på stället behövs ju inget kommando överhuvudtaget. Mindre duktig matte! 🙄 Efter ljudet fick hon ligga ner en stund, resten av tiden gick hon med helt rätt aktivitetsnivå och förutom ett snett sitt vid vänster om halt är jag riktigt nöjd med både Moiras och min insats.
Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

