Hipp hipp hurra för Tildatanten idag

Idag fyller min Tilding 9 år vilket efter dagens träningspass med Elin på SSBK firats med ett smaskigt märgben på uteplatsen här hemma. Tyvärr har hon inte riktigt kunnat njuta av dagen till fullo efter att hon fått besvär med baken som jag rakade med kort, kort skäret häromdagen – otroligt dumt av mig eftersom jag ju egentligen vet att hon har väldigt känslig hud och lätt får klåda när hon rakas. Jag hoppas att tratt på när hon är obevakad gör att hon snabbt mår bättre.

Utöver dagens korta lydnadsträning (eller för Tildings del rallylydnad som jag bestämt mig för att testa på med pensionären) där alla fyra hundarna var alldeles för trötta för något ordentligare pass så har vi under helgen (torsdag och igår) spårat. Torsdagens spår var första gången i år som Moira inte gick som en klocka och vimsade runt lite, vi tog oss förvisso runt men inte var det med den sedvanliga stilen och säkerheten precis. Gårdagens spår var vanliga M tillbaka, även om det märktes att hon verkligen fick anstränga sig för att orka de sista 30/40 av de totalt 400 metrarna.

Det jag måste fokusera och träna på i spåret nu är övergångar från en terräng till en annan samt vinklar för där får vi lätt tapp. Pinnarna däremot som jag trodde vi skulle få kämpa hårt med och som jag ännu inte bestämt någon strategi för att lära in plockas upp så fint med stor säkerhet och glädje. 😀 Även Tilding som fått ”ärva” Mojens spår har varit ovanligt duktig och självsäkert tagit sig runt, dessutom med ett tempo som lätt överstiger tempot hos en gammal, haltande tant med rullator… 😉

Imorgon har jag planerat att njuta av den sista lediga dagen den här påskhelgen med en långpromenad runt sjön på Lida. Jag hoppas att det utlovade kanonvädret kvarstår och att jag lyckas knäppa några nya fina bilder på tanten och ”labradoren” (vad Elin trodde stackars lilla pälslösa röding var idag när hon såg oss på håll 😉 )!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

