Tillbaka på samma planet

Äntligen verkar liten ha landat och kommit tillbaka hit på jorden och jag är glad över att få tillbaka min lyhörda och glada M som inte ifrågasätter precis allt jag säger… 😉

Efter att ha varit lite i en svacka träningsmässigt den senaste tiden känns det efter gårdagens pass hos Lotta på nytt väldigt kul och inspirerande att få gå ut på plan med en hund som vill och som blir glad oavsett vad vi gör. Igår körde vi;

  • Platsliggning där M efter en stund tappade koncentrationen och huvudet åkte upp samt att efter att ha krupit ihop med kroppen ramlade över på ena skinkan. Ska hålla koll på detta det närmaste men fäster ändå inte allt för stor vikt vid detta eftersom jag tror att hon tappade koncentrationen för att hon frös – såg när jag gick tillbaka för att lägga om henne rätt att min stackars lilla nakenhundstollare låg och skakade så tänderna nästan skallrade.
  • Fjärrdirigering. Skiftet stå till sitt börjar arta sig när jag står nära och så länge hon är tillräckligt lugn och koncentrerad så tänker hon och går med frambenen bakåt samtidigt som bakbenen är stilla. Skiftena sitt till stå och stå till ligg ser riktigt bra ut och Lotta menade att jag ska variera avstånden det närmaste beroende på hur bra hon utför dem, så för ligg-sitt-ligg samt sitt-stå och stå-ligg kan jag stå på avstånd men sen ställa mig närmare vid de svåra stå-sitt och ligg-stå.
  • Metallapportering. Hon har tvekan vid själva upptagen och här tycker Lotta att jag ska köra rena plockövningar ett tag (och verkligen se till att bli GLAD när hon tar upp den – var alldeles för klen i mitt beröm 🙄 😉 ). När de övningarna sitter kan vi ett kort tag göra konkurrensövningen.
  • Hopp apport. Här började vi träna återhoppen med att lämna M sittande på andra sidan hindret och lägga apportbocken framför henne och sedan kommendera apport, när hon plockade upp den och var precis över hindret så ropade jag bra och kastade leksak bakåt. Ska köra denna övningen ett litet tag till (M hade lätt att missa att ta med apporten på vägen). När det väl sitter att hon har apporten framför sig och hoppar så ska hon sättas snett från hindret och apporten läggas i jämnhöjd men en bit ifrån så att hon verkligen lyssnar på apport och sedan måste springa åt sidan och ta apporten för att slutligen göra ett aktivt val att jobba sig in mot hindret och hoppa över.

På vår enskilda träning gick vi lite fritt följ där jag fokuserade på höger- och heltomhalter och belönade raka utföranden av dessa – det var vid någon av dessa halter hon satte sig snett i söndags. Vi körde även lite sättande under gång och där tycker jag från vad jag kan se att hon gör momentet riktigt fint. Som sista moment fick vi hjälp av Sandra att lägga ut leksak bakom rutan och sedan skicka från håll, sista tiden har hon fått för sig att springa in i rutan och sedan ut mellan de två vänstra konerna efter att vid ett tillfälle ha hittat gott godis vid den punkten. Även vid första försöket i måndags gjorde hon så, men sen blev det rakt och fint igen. Ska en period nu köra hjärntvätt med bara raka skick utan några ställanden med belöningen gömd bakom för att få tillbaka den fina ruta vi egentligen har. Som avslutning på träningen fick Moira röja runt med beardisen Jaspis en stund – väldigt uppskattat av dem båda! 😀

Ikväll har jag inne här hemma påbörjat inlärningen av vittringen – sätter henne en bit ifrån och lägger sedan ut godis runt de vittringsfria pinnarna. Står själv bredvid pinnarna och säger leta och när godiset i princip är slut kommer ett ”bra-varsågod” och så får hon ytterligare godis från min hand under tiden jag leder henne bort från pinnarna. Körde ett par gånger ikväll och sedan ska vi fortsätta på samma sätt på massa olika platser tills vi kommer upp till en 400 repetitioner och kan gå vidare till nästa steg.

Vi tränade även lite på fjärren nu och jag testade att variera avstånden lite beroende på vilket skifte som skulle utföras – vi är långt ifrån någon 100 % säkerhet än men det börjar ändå arta sig så det är bara fortsätta nöta. Efter fjärren testade vi lite stegförflyttningar (svårt tycker jag att själv göra rätt). Som avslutning på kvällens pass lämnade jag henne i ett rum och ställde mig själv utom synhåll för att träna ordförståelse på sitt, ligg och stanna – med en liten tjej som verkligen koncentrerade sig och lyssnade var detta inga som helst problem. 😀

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

