Lättnad

Lättnad är bara en bråkdel av vad jag känner nu, igår när vi var ute for Tildan runt och började busa runt med en pinne och sen när hon kom in till mig såg jag att hon markerade lite på ena frambenet. Kopplade genast upp henne och gick sedan långsamt hem igen. Väl hemma blev hon helt blockhalt och stödde knappt på benet, dock verkade hon inte reagera hur jag än klämde och böjde runt. Jag började ändå måla upp värsta skräckscenariot och känna panik och var ett tag beredd på att slänga mig in till veterinären. Jag insåg dock att de troligen ändå bara skulle säga vila så jag bestämde mig för att avvakta till idag. Till min stora lättnad mår hennes lilla ben 1000 gånger bättre idag och bara om man vet om att hon gjorde sig illa igår kan man se en lätt antydan till hälta.

Några bilder som kan förklara lillis stukning: 🙄


Utöver att oroa mig över min tant så har jag och Moira idag debuterat i tvåan på Botkyrka. En superhärlig tävling med glada och trevliga människor, ett underbart soligt och varmt väder och lyxen att vi bara blev tre startande = snabbt avklarad tävling!

Vår prestation på plan är jag inte speciellt nöjd med, men mitt största mål att vi båda skulle ha kul lyckades vi ändå uppnå. 😀 Hade inte vädret visat sig från sin bästa sida och det funnits massa trevligt hundfolk att prata med så hade jag inte stannat och väntat på min kritiklapp, men tur var väl att vi ändå gjorde det – trots vårt helkassa program så knåpade vi ihop 172 poäng, första pris och en första plats, kika här för betygen. Extra roligt var att alla vi tre som startade i tvåan fick ihop till ett första pris! 😀

Nu blir det spännande att träna vidare och sedan få starta i de högre klasserna, mitt tidigare bästa resultat i lydnadssammanhang var ju som bäst andra pris med Tildan i tvåan. 🙂

Moira med sin (inte helt förtjänta) buckla:

Utöver lydnadstränande och -tävlande så har vi även spårat både i fredags och idag. Efter att Moira den här säsongen har börjat gå som tåget på alla spår jag satt henne på så är min motivation för denna gren helt enorm.

I fredags hade spårstarten till Moiras spår blåst ner så jag hittade den inte och gick runt lite med liten för att se om jag hittade något ställe där jag kände igen mig och kunde starta igång henne. Efter mycket irrande så beslöt jag mig för att strunta i det spåret och så fick hon istället ta Tildans 250 meters spår. Alla spårapporterna las sedan tillbaka och slutburken fylldes på nytt med godis så återanvände jag samma spår till Tildis. Båda tjejerna spårade  de 250 metrarna superfint. När jag var på väg tillbaka till bilen med Tilda så hittade jag den nedblåsta markeringen till Moiras spår, så M hämtades och fick spåra ytterligare 300 meter. Till min glädje löste hon den uppgiften med bravur och verkade inte bekommas det minsta över att både hon och jag varit och klampat runt där tidigare. Pinnarna markerades även de och säkerheten på denna uppgift har under helgen bara blivit större och större när hon förstått att jag blir GLAD och att belöningen blir STOR när hon hittar dem. 😉

Dagens spår la jag på en äng här hemma, så det varierade mellan nertrampat gräs och hårdtrampade jordytor. Även detta lite svårare spår tog Mem som en dammsugare, att det var svårare syntes dock tydligt sen när Tildan fick ärva det – trots att både jag och Moira precis innan förstärkt spårkärnan och gjort en tydlig lufttunnel hade hon svårt att fästa och vinglade lite hit och dit.

Utöver bilderna här ovan så kan fler bilder från helgen ses här!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Lättnad

  1. JÄTTE GRATTIS TILL FÖRSTA PRIS!!! Hoppas vi kan ses snart! Många kramar från oss!

  2. Jätte Grattis till ettan i tvåan !!! Ni är BÄST !
    Kram Ninni o flocken

  3. Grattis!!!!!!!! :o))

Kommentera

