Tonåring…

Först och främst varning för depp och gnällinlägg – är du på bra humör och inte vill ändra på det så sluta läsa NU! 😉

Hej och hå, Moira har de senaste dagarna varit sinnebilden för en riktigt jobbig tonårshund – det känns som att i takt med att all päls ramlar av (hon ser ut som en riktigt skabbråtta just nu) så trillar även hjärncellerna ut en efter en… Min förmåga att vara en stabil, trygg och konsekvent matte är verkligen satt på prov, men för att inte gräva ner mig så försöker jag tänka positiva tankar – vi har tagit oss igenom jobbiga perioder tidigare och även den här måste ju ha ett slut någon gång.

Inte för att det är lätt att träna just nu med liten som har en koncentrationsförmåga som emellanåt mer kan jämföras med en guldfisks än mitt vanliga tollartrolls så har vi i alla fall försökt. I måndags tog jag och Elin en privatlektion för Anna och Anna. Lite nya idéer fick jag med mig, bland annat att inte belöna snabbt efter att ha brutit när Moira piper utan hon ska gå en ganska lång stund efter för att verkligen komma in i rätt koncentrationsnivå och sinnesstämning. Vi diskuterade även olika sätt att försöka komma till rätta med hennes ”multi-tasking” vid fria följet (hon kan gå helt rätt i position och inte släppa ögonkontakten en sekund men ändå ha 20% av hjärnan och koncentrationen på något annat och då kommer frustrationspip). Det jag framförallt tog med mig från i måndags är att alla ju har någon svaghet och att inte försöka se det som problem, utan snarare möjligheter till att lära sig mer och utvecklas när man arbetar med att hitta lösningar. 🙂

I går blev det ett pass hemma under kvällspromenaden där tack och lov min vanliga koncentrerade röding var med både under promenaden och träningen, det var verkligen tur att hon visade att det finns hopp om framtiden för idag har hon inte varit rolig varken under promenaderna eller på kvällens träning med Elin på BBK. Tyvärr jobbade jag inte heller efter bästa förmåga (konstant huvudvärk i några veckor börjar sätta sina spår 😦 ), men som sagt ingen idé att deppa ihop och gnälla, nu får vi ta nya tag och rikta blicken framåt!!!

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Tonåring…

  1. Anna Thunell

    Visst är det svårt att alltid tänka positivt:-) Det problem man har för tillfället kan kännas hopplöst, så glömmer man bort alla svårigheter man redan har lyckats övervinna.

    Jättekul att se er i måndags, ni var så duktiga! Lycka till med tävlandet, det kommer gå galant.

  2. Kul att se er, ni är verkligen duktiga! Grattis till talanggruppen också. Visste inte att ni kommit med. Hör av er för uppfóljning.

    Anna

Kommentera

