Hund- och träningshelg

Stackars lilla blogg blir försummad och bortglömd, men jag ska försöka bättra mig… 😉

En riktigt rolig och lång tränings-/hundhelg har vi haft. I fredags var jag ledig och efter långpromenad samt däckbyte så körde vi själva ett lydnadspass på grusplanen här hemma. Fick ner Moira i riktigt lagom nivå och vi länkade fritt följ – läggande under gång – inkallning med ställande – rutan med ställande där hon fick springa och ta sin pipis när hon gjorde ett klockrent och snabbt ställande, 😮 eftersom hon var lite ”halvseg”  (nu är det M vi pratar om så sakta går det ändå inte) så klara hon att lyssna och reagera snabbt på ställandet. Därefter blev det lite springa runt termos – plättlätt sätt att få sin pipis på – och som avslutning gripanden av metallen. Lite tvekan vid upptag av metallen har hon så vi kör med att jag konkurrerar om metallen precis som jag gjorde vid inlärningen av gripandena av den vanliga apporten.

Efter lydnaden fick båda tjejerna varsitt spår – Tildas cirka 150 meter och Moira 300 meter med en skogspinne halvvägs. Tildan virrade mest omkring men kom igång ordentligt de sista 50 metrarna och blev så glad för sin godisburk. 🙂 Mojen fick spåra i koppel (minska risken för hets så att hon är rätt och koncentrerar sig hela tiden) och var så duktig – intensiv och snabb men helt rätt hela tiden. Däremot var både pinnen och slutbelöningen – godisburk och pipis – helt onödiga och i vägen för fortsatt spårande… Hm lite funderande och läsa på så kan jag förhoppningsvis lära liten att pinnarna är viktiga och en förutsättning för att få fortsätta jobba (klarade jag att lära spårbulldozern Celine det så borde det ju inte vara några problem).

Igår hängde vi med Elin, Seyhan, William och Elias på en 4,5 timmars tur upp till Lida. På ditvägen hade vi sex vovvar; Felicia, Tilda, Daisy, Moira, Ness och Winja och på hemvägen åkte ståltanten Flisan bil. Elin har gjort ett inlägg med fina bilder som hon tog och inlägget fångar verkligen dagen mitt i prick.

Idag träffades jag och Elin för spår och lydnad. Under lydnadspasset fick jag flera aha-upplevelser, jag är så otroligt tacksam att jag kan träna med Elin. Träningen det närmaste ska läggas upp så att chansen för att Moira gör rätt blir så stor som möjligt (pipet kommer i de flesta fall när hon blir osäker) och sen har jag insett att hon går bättre efter en leksaksbelöning än efter godis. Momenten som det verkligen inte är några problem att lära henne kan hon, nu ska vi hitta vår ”bubbla”. För nå dit måste jag verkligen vara lugn – har så lätt att spänna mig mer och mer ju mer hon hetsar upp sig → snacka om kontraproduktivt! 😉 Efter ”träningen att hitta vår bubbla” körde vi en apportering med belöning när hon närmade sig mig och fortsatt galopperade, samt samma konkurrens om metallen som i fredags.

Spåren idag utförde båda tjejerna så fint efter sina förmågor – Moira snabbt och intensivt, samma problem dock med att slutbelöningen bara är ett oviktigt hinder för det fortsatta spåret, och Tilda luuuungt tror inte att hon missade ett enda fotspår (haha det tog  nog henne längre tid att spåra sina 100 meter än vad det tog Moira med sina 200…) Fortsätter Tildan på samma sätt som idag så kanske vi kan få tävlat i viltspår här under året.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

