Redog återbesök

Igår efter jobbet plockade jag upp Camilla med Gin och så åkte vi till Stefan på Redog för koll/återbesök. Glädjande nog var skillnaden i belastning mellan bakbenen inom vad som är normalt 😀 – igår belastades vänsterbak 5% mindre än högerbak, till skillnad från första besöket då skillnaden var 26%… I och med detta friskförklarades liten men vi ska ändå på återbesök i sommar någon gång för att kontrollera att hon byggt upp en lika stor muskelmassa vänsterbak – den är fortfarande mindre.

Tyvärr är nog skillnden på styrka i bakbenen mitt fel, jag har bara haft henne på vänster sida om mig (lydnadsnörd som jag är) så det har blivit en felbelastning/fel muskeluppbyggnad. Detta var även mycket tydligt när Stefan kontrollerade rörelserna i olika gångarter – på vänster sida var hon trygg och stabil, medan hon på höger sida för det första inte förstod att hon kan gå där och för det andra blev väldigt sladdrig i sina rörelser. 😦

Det vi nu ska jobba med för att få upp en likvärdig styrka är promenader med ”vardagafot” på högersida, samtidigt som hon varje dag ska gå ett par stunder med viktmanschetter på benen. När tyngderna i manschetterna ökar så ska hon ha 2 gånger vikten på vänster och 1,5 gånger på höger tills muskelmassorna är lika.

Efter att vi kom hem tog jag och tjejerna en lång skidtur ute på fälten, där Moira fick varva drag med att vara lös – dock var hon (och har även varit den senaste veckan) ganska trött så det blev mest fritt spring. En kort film från i helgen då vi både lördag och söndag tog skidturer (ha ljudet avstängt om ni inte vill genomlida min skärande och jobbiga röst som manar på M… 😳 ):

Som avslutning även en kort film från härom dagen när jag, Elin och William var ute med hundarna och Moira, Ness och Winja alla tre hade dragkamp med en fleecefläta:

Haha Ness var efter promenaden alldeles slut efter att under en halvtimmes tid ha kämpat som en BLÅdåre 😉 för att få loss flätan ur de andras munnar (speciellt Winja som har ett fullt och fast fint grepp)! 🙂

Nu är det dags att ta ut tjejera på en ordentlig morgonpromenad innan vi idag följer med och kikar på Ness egenskapsbeskrivning – spännande! 😀

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

