Nya tag mot pipet

Oj så dåligt med uppdateringar här, jag håller på att lägga upp en ny bildsida med bilder från min och tjejernas härliga 3,5 timmes promenad i skogen i lördags men det går segt framåt och förhoppningsvis hinner jag göra klart den på onsdagkväll.

Ikväll var vi iväg och tränade för Lotta igen. Som vanligt började vi med en platsliggning som liten gjorde riktigt bra, hon lyfte dock lite, lite på huvudet när Jade som låg bredvid skickades på sin belöning men kom genast på sig själv och smackade ner hackan i backen igen. 😀 Jag plockade även idag upp henne i fotposition innan hon skickades på belöningen (som hon glömt att vi ställt ut i väskan långt innan det var dags för platsliggning, så hon sprang istället och letade bakom bilen jag stått gömd bakom 😉 ).

När det var min tur för enskild träning så blev det mest diskussion kring pip, jag har under den senaste tiden kommit fram till att Moira ljudar av två anledningar; när hon är i för hög aktivitetsnivå samt när hon är frustrerad. När hon är för gasad så fungerar det ypperligt att lägga ner henne och jag ser att hon fort kommer ner i varv och sedan fortsätter hålla den fina nivån när hon får jobba igen, däremot känns det inte alls som att hon fattar eller släpper känslan när hon läggs ned när hon är frustrerad. Diskussionen med Lotta gav att precis som jag själv kommit fram till är det superviktigt med uppvärmning för Moira och att det är taskigt att kräva att hon ska prestera så fort hon kommer ur bilen. Efter träningen pratade jag med Elin som kom med många kloka tankar kring frustrationsljudande och där ska jag istället köra mycket koncentrationsövningar och jobba med att få in henne i att tänka arbete. Jag ska även försöka få till några förberedelseord så att hon tänker arbete och koncentration – det tror jag själv inte borde vara allt för svårt eftersom jag lärt henne att direkt hamna i rätt fokus och koncentration när vi ska träna fjärren.

Under min tid med Lotta pratade vi även om inlärning av skick till dirigeringsapporteringen där jag ska börja med skålar som ganska snabbt ställs dolda så att Moira snabbt får lära sig att ”navigera ut” på dirigeringarna utifrån var jag står. Vi visade även upp springa runt termos och precis som jag själv känt saknar hon där lite tryck i springandet, med några välriktade kast av leksak bakom mig precis när hon kommit runt såg det dock redan efter tre, fyra repetitioner mycket bättre ut.

Under vår egna träning körde jag vidare lite på;

  •  fjärrskiftena där jag verkligen försöker få henne att fokusera och koncentrera sig på sina bakben – gick ikväll riktigt fint,
  • platsittning där hon ska fokusera på stilla och hårt ”nedtryckta” framben, samt
  • som avslutning fritt följ med kommendering av Sandra. Inga frustrations- eller förväntanspip 😀 dock några ljud när hon protesterade mot att behöva sätta sig i en vattenpöl… 🙄 Efter att jag hade vunnit belöningen några gånger överkom hon dock sina fisförnäma tankar och kunde göra både fina vändningar på stället samt även läggande i vattenpölen. 😉

Det känns spännande att ha nya idéer att testa angående ljudandet och jag ser fram emot morgondagens träning med Elin och Linda!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

