Operationsdags

Idag var det då dags för Tildans operation för att plocka bort juvertumören. Lämnade in henne tidigit imorse och när veterinären då klämde igenom Tilda hittade hon ytterligare en knöl på baksidan av ena bakbenet. 😦 Utöver den nya knölen såg allt annat fint ut, med det var en väldigt tveksam lilltjej som följde med djursjukvårdaren för att läggas in.

Under eftermiddagen ringde en av mina favoritveterinärer på Södra, veterinären som egentligen skulle operera var tvungen att åka hem till sjuka barn och han fick därför ta över (inte mig emot :D). Han ville kolla om all juvervävnad verkligen skulle tas bort när knölen var så liten och avgränsad och efter att ha diskuterat för- och nackdelar med honom bestämdes att bara knölen skulle plockas bort vilket innebär ett litet sår som inte påverkar hunden så mycket. Jag är som sagt så glad att det blev ett veterinärbyte och att det bara blir en litet operationssår, nu är det bara hålla tummarna att analysen visar att det är en snäll knöl eller om den är elak att alla cancerceller plockats ut. Precis nu när jag skriver detta ringer de från Södra åter igen och berättade att operationen är klar och att hon håller på att vakna så vid sex åker vi och hämtar en liten, groggy och trött portugis. 🙂

Under tiden Tilda legat inne har jag först jobbat under förmiddagen men sen har jag och Moira passat på att träna ett pass i garaget under Citygross-huset i Kungens kurva. Idag körde vi;

  • Fritt följ. Kändes riktigt bra, hon halkade ut något med rumpan vid långsam marsch men efter att ha gjort några repetitioner och belönat vid rätt utförande så blev det bättre.
  • Hopp-stå som sen ska användas till inkallningen. Vi har precis återupptagit träningen av detta, något jag shejpade in när hon var liten, och vi försöker få till många repetitioner per dag. Nu ser det bra ut när hon är nära mig så jag ska försöka få henne att lyssna och göra rätt även när hon inte är precis framför mig.
  • Rutan. Mycket skräp på marken i garaget så först vimsade hon ut lite tveksamt. ”Ojade” detta och gjorde om, vid andra försöket sprang hon ut fint och fick sitt ”bra-varsågod” när hon med full fart kommit in i rutan och kunde sedan hitta sin älskade pipis gömd bakom ett hjul till en kundvagn. 🙂
  • Apportering. Först en hel apportering med belöning när hon kommit in i position med apporten och sedan en med klick och belöning för fint upptag.
  • Fjärrdirigering, tvåans skiften på dryga 10 meters avstånd där Moira gjorde skiftena riktigt fint.

Som avslutning blev det en riktig lek- och röjstund som jackpottbelöning till duktig liten som inte brytt sig om någon av alla högljudda störningarna i garaget.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Operationsdags

  1. Elin, Daisy & Ness

    Lilla galna Tildisen, hon kommer vara tillbaka på banan innan vi hinner blinka! Ge henne en kram från oss! 🙂

Kommentera

