Rutmonster

Den här helgen har verkligen gått i lydnadens och flitets tecken. Igår morse efter att vi gått en längre tur på fälten här hemma plockade vi upp Elin och tjejerna för att sen möta upp Sandra med goldenflickorna för ett lydnadspass.  

Jag och Moira körde två kedjor;

  • Inkallning med ställande →  Rutan som belönades så fort hon kom in i den.
  • Fritt följ → Läggande under gång → Fjärr

I första kedjan så for hon iväg som skjuten ur en kanon och ställandet blev långt (hon har verkligen inte teknik att stanna snabbt när hon har fart 😦 ). Det som jag ändå var glad över att se i inkallningen var att hon trots turbofart gjorde en superfin ingång – all vår mängdträning inomhus mest hela tiden på ingångar har verkligen gett resultat. 🙂 När vi sedan ställde upp för rutan låste hon verkligen blicken direkt på ”ser du?” och sen var det som att sätta en raket i baken på henne när kommandot kom… Hehe kan säga att hon verkligen fattat rutan nu och att det över en natt blivit ett favoritmoment – behöver knappast ha belöningspunkt där fler gånger när jag lägger in det momentet i kedjor…

Nästa kedja gick inte alls bra, liten var alldeles för varvad och ofokuserad och satte sig bland annat snett en gång i en halt (har jag själv aldrig sett tidigare) samt sprang och hoppade och tramsade i språnget. Nu i efterhand när jag analyserat min insats så gjorde jag helt fel som fortsatte, borde ha brutit henne där och fått ner henne på rätt nivå. (Usch irriterad på mig själv. 👿 ) Läggandet blev i alla fall fint och sen  fjärren ville jag testa av om hon klarade den i en kedja. Precis som jag hade en känsla av så lyssnade hon inte på första kommadot och jag ska nu få in en bättre förberedelse innan momentet startar och sedan göra ”småkedjor” inomhus där andra moment kommer innan fjärren.

Efter träningen blev det fyra timmars storstädning här hemma – jihoo 😉 – varefter jag och tjejerna tog ytterligare en långpromenad innan vi däckade i soffan och hejade fram Sveriges handbollsherrar till vinst.

Idag efter den sedvanliga morgonpromenaden på fälten åkte jag och Elin upp till Jocke och Amanda för en mycket trevlig lunch – tack igen – och sen mer träning.

Idag kedjade jag och Moira;

  • Läggande under gång → Rutan → Apportering som belönades med pipis bakåt precis efter upptaget av apportbocken.

Om Moira inte var i balans igår så var hon idag på en annan planet, både under promenaden som föregick träningen samt under själva passet var hon riktigt jobbig med massa ljud och ofokusering. I kombination med detta hade jag dessutom inte heller någon bra dag och var verkligen inte en bra förare eller hjälp till henne. 👿 👿 *arg på mig själv*

Ja, ja det är ju tur man har underbara träningsvänner!!! 🙂 Efter diskussion kom vi fram till att jag de närmaste passen verkligen ska se till att först värma upp henne och sedan sätta mig och lugna henne innan vi går in på plan. Sedan måste det vid minsta tendens till förhöjd aktivitetsnivå och/eller okoncentration alltid resultera i att hon läggs ned för att komma ner i rätt nivå igen.

En gammal bild på liten i hennes numer älskade ruta. Längtan efter stora gröna ytor att träna på och framförallt lagom temperatur blir stor när jag ser denna bild!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

