Nu vänder det

Årets kortaste dag idag så från och med imorgon går vi mot ljusare tider igen! 🙂 (Dock tycker jag inte att jag märkt av mörkret på samma sätt sen snön kom, det blir verkligen så mycket ljusare och renare när himlens guld faller.)

Ikväll har jag, Elin, Linda och Emma haft privatlektion med Lotta i lokalen här på Riksten. Jag och Moira körde:
• Fritt följ med fokus på att hon ska ligga i lagom hög och koncentrerad aktivitetsnivå. Jag valde att börja köra med henne när hon var alldeles för speedad och sedan konsekvent lägga ner henne tills att hon gick bra och då ge henne en större godisbelöning som slut. Elin filmade fria följet med min telefon;

• Apportering – upptag. Jag och Elin visade hur vi börjat med upptagen och Lotta hade inget att anmärka på det. Om jag vill få ut lite avstånd tipsade hon om att jag kan ta en genomskinlig plastburk och fästa i marken som sedan apporten läggs i så att M måste bromsa innan upptaget. Detta får dock inte göras för många gånger så att hunden får in en tanke att de ska stanna.
• Sist tittade vi på fjärren; sitt-ligg samt ligg-stå. Uppsättandena från ligg börjar se bra ut nu när jag hemma bara tagit upp och kört detta momentet när M legat och sovit och därmed haft en lugn och avslappnad känsla i kroppen. Vid ställandet från ligg måste jag visa upp henne bättre rakt upp och inte framåt. Lotta tycker även att jag ska börja jobba med sättandet från stå nu eftersom det är det överlägset svåraste skiftet som tar längst tid att få till. I det skiftet är min plan att hon ska backa bak med framtassarna – nytt kommando ”back”. Om jag lägger in att hon ska hoppa bak ner i sitt som ju ser mycket snyggare ut när hundar gör är jag rädd att hon går upp i varv och vi förlorar det fina lugn och koncentration som vi börjat få till. Till fjärren måste jag även börja tänka på att få in handtecknen (och då inte glömma av att kolla så både kommandon och handtecken fungerar var för sig).

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Nu vänder det

  1. Åh , vad kul att se er på film , ni ser så härliga ut tillsammans! Det ska bli så spännande att följa alla era galenskap!Madrassen är bara för kul att se !
    God Jul o så syns vi i mellandagarna , lite miljöträning med valpar kanske ?
    Hoppas det blir mindre minus bara / Kram Ninni o flocken

  2. Elina Gilde

    GOD JUL & GOTT NYTT ÅR TACK FÖR DET FINA JULKORTET I MAILEN !! KRAMA OM HUNDARNA OCH TA HAN OM VARANDRA KRAM ELINA! :d

Kommentera

