Privatlektion med Lotta

Igår hade jag, Elin, Linda och Emma bokat in en privatlektion med Lotta under den tid vi har bokat inomhuslokalen här på Riksten.
Småvalparna fick börja och under tiden Lotta berättade om grunderna i sin träningsfilosofi passade jag och Elin på att hjälpa varandra lite. Körde då framförallt stabilitet i stå med hjälp av omvänt lockande och att jag/Elin försökte ”knuffa” M ur position. Fokuserade där främst på bakbenen, att få liten att verkligen bli medveten om att hon ska låsa fast baktassarna i marken genom att pröva att knuffa och lyfta på dem med ”oj” om hon lät dem flyttas och belöning när de sugs fast i backen – något som jag tror blev tydligt för henne för hon greppade detta fort. Tanken sen är att försöka få in detta till fjärren så att hon på ett tydligt sätt förstår att bakbenen ska vara låsta vid skiftena där.

När jag hade min tid med Lotta fortsatte jag att testa av språnget i fria följet. Vi kunde nu springa utan väggstöd och positionen i sidled hölls fint. 🙂 Ska här framåt dock tänka på att i alla olika tempon variera hastigheten så att Moira hela tiden tänker på och koncentrerar sig på sin uppgift och inte kommer in i känsla av att bara flyta med vid min sida.

Efter träningen kunde jag konstatera att nytt löpskydd måste inköpas. Har testat olika skydd till både Celine och Tilda och då kommit fram till att det som fungerat bäst för oss är barntrosor som sätts på och sedan görs ett hål för svansen, gjorde dock en miss och hade råkat köpa boxertrosor till M – de satt verkligen illa och störde henne vid träningen. Eftersom jag idag sett den första bloddroppen på golvet här hemma och på fredag ska till mina föräldrar för att fira pappas födelsedag så är det bäst att inköp av rätt trosmodell görs för att skydda deras dyra, ljusa mattor… 😉

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

