Inomhusträning x 2

Det gäller ju att smida medan järnet är varmt så vi har behållit det fina flytet efter helgen och tränat både i måndags – då hos Lotta i hennes inomhuslokal – och sedan igår tillsammans med Elin och Emma i lokalen här på Riksten. Jag är väldigt nöjd med liten som håller ihop fint trots ordentlig träning nu fyra dagar i rad och fortsätter det så här kan framtiden bli riktigt kul! 🙂

I måndags hos Lotta jobbade vi lite med språnget och precis som jag befarade så hamnade hon långt bak men då bröt vi och gjorde om så att belöning endast kom när allt var rätt. Utöver det påbörjade vi även träningen av fjärrskiftet stå till sitt, hm svårt för mig att visa med handen så det blir rätt (rödrumpan var visst inte som alla andra hundars utan skuttade bakåt om min hand åkte för långt bak 🙄 ). Dock så med en lång vinter framför oss som bjuder till detaljträning inomhus och en hjälpatillattinteglidamatta under röding samt strategiskt placerad spegel så hoppas jag att skiftet ska sitta till våren/sommaren med full förståelse från monstrets sida att bakbenen ska vara stilla och låsta i position. Som avslutning testade vi en apportering där Lotta ställde sig på andra sidan lokalen och släppte ner träklumpen (lokalen är ju ganska liten och med tanke på att det var fem andra personer och fyra andra hundar där så vill jag ju inte riskera att pricka någon i huvudet 😉 ) och så hetsade jag Moira lite och släppte iväg henne. Stor glädje när hon for ut och plockade den superfint, dock fanns inte en tanke på att släppa apporten när jag kastade leksak bakåt så nästa gång ska jag komma ihåg att hon i detta momentet vill ha godisbelöning.

Vid träningen igår så jobbade vi vidare på att inte glida ut i sidled vid språng och använde oss återigen av väggar till hjälp och där Elin klickade för bra utföranden. Någon gång gled hon ut men det börjar kännas bättre och bättre och glädjande nog så halkade hon aldrig efter så jag hoppas Lottas vältajmade klick i måndags gjorde susen.

Efter att ha joggat runt vid väggen så tränade vi på hoppet och att liten ska veta att en leksak alltid finns gömd bakom om jag ropar ”bra-varsågod”. Jag testade även vid en av repetitionerna att kommendera sitt (+gjorde ett väldigt stort handtecken) när hon var på andra sidan hindret vilket hon till skillnad från i helgen lyssnade på fint.

Sist blev det träning på att inte lägga ner hakan när jag går i från henne vid läggande under gång, svårt meddelar M som vid första försöket la ner huvudet och då fick ”oj-tokigt” varpå hon vid kommande 3-4 repetitioner istället för att lägga sig ner testade att sätta sig… Men, men trägen vinner och vid de två sista repetitionerna så både la hon sig ner och vi hann få in belöning medan huvudet var uppe i rätt position.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

