Underbart träningspass

Trots förutsättningarna med +1 grad, beckmörkt sedan många timmar tillbaka och en mycket hög luftfuktighet efter en hel dags regnande så blev kvällens träningspass hos Lotta alldeles, alldeles underbart ! 😀

Under kvällen när timmarna försvann väldans mycket för fort fick jag och Moira framförallt hjälp med att hitta ett lugn i den lilla dynamitklumpen – eh sedan i fredags har det känts som att någon pillat i min lilla dam uppåttjack och hon därefter petat i den sjätte växeln, en ökning av engerinivån som vi inte var i så stort behov av… 😉

Lotta menade att detta är ett ganska säkert tecken på att löpet nog är på ingående och jag hoppas starkt att min lilla speedade dam därefter går tillbaka till sin normalnivå = speedad men som det ändå går att hantera. Vi körde först lite apporteringsövningar med konkurrens – fungerar fint och ska jag fortsätta med tills hon varje gång klipper apporten utan den minsta lilla sekunds betänketid. Efter att ha få ”blåsa ut sig” lite på apporten tog vi tag i fria följet med liten tjej som i alldeles för hög aktivitietsnivå trampade (eller snarare studsade) vid min sida, la ner henne och första gången fick hon ligga en ganska bra stund innan vi kunde se att musklerna slappnade av och hon fick komma upp. Gick lite och måste nu i början tänka på att verkligen gå långsamt så att M hinner tänka och verkligen känna hur hon ska vara i kropp och knopp för att få jobba. Vi hann gå en liten bit plus belöna några gånger innan aktiviteten åkte upp i nivå igen, men det härliga var att se att hon mycket snabbare landade och slappnade av när jag la henne ner igen. Det jag måste tänka på här är att ”lägg dig”-kommandot ska vara vääääldigt lugnt och sagt utan minsta tendens av dominans.

Som avslutning testade vi inkallande med ställande med leksak bakom, ställandet gick ganska fint (bättre kan både M och jag). Däremot var det vääääldigt svårt att springa mot mig i galopp när jag ställde henne (fortfarande med leksaken bakom) och sedan kallade in – där här vi verkligen något att nöta på den närmaste tiden!

Härligt att vi har en timme i inomhuslokalen imorgonkväll, innan det är dags för den träningen måste jag dock hinna sätta mig och göra en planering – inser mer och mer nyttan och behållningen i träningen av att noggrannt föra träningsdagbok!!!

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

