Falukorv galet gott

Ikväll till träningen hade jag med mig falukorv uppskuren i små bitar och enligt Moira som för första gången fick smaka på denna ”delikatess” var det helt galet gott – bäst att akta fingrarna där… 😉

Belöningen hade även den härliga bieffekten att M kunde koncentrera sig och jobba fint trots att det läskiga mörkret smög sig på runt om, samt även att hon vände och kom direkt på inkallning när hon och Ness fick röja loss på planen när träningen var slut. 😀

Ikväll blev det ett skick till rutan som gick bra och därför avslutades där – detta moment är ju så svårt att få hunden att knäcka vad det är vi vill och jag ser verkligen på liten att hennes hjärna går på högvarv för att försöka förstå, här räcker det med ett par skick för att huvudet ska ta slut när hon annars verkar kunna jobba länge, länge. Vi körde även lite fritt följ där hon gick med en underbar attityd och koncentration, jag jobbade även på att ta det lugnt i mina rörelser och kommandon vilket fick fina resultat vid halterna där vi slapp de sedvanliga skutten och hoppen. 🙂

Efter att ha fått byta plan så la jag Mem på en plats och efter några sekunder kallades Ness in förbi från bakom M, duktig röding höll hakan hårt tryckt ner i backen och endast ögonen for i skallen vilket resulterade i ett snabbt ”bra-varsågod” och få springa till den synliga externen som stod vid mina fötter. Vi avslutade med några plockaövningar med trä- och metallapporten som gick bättre än tidigare men vi har ännu inte riktigt den intensiteten som jag är ute efter, samt även med några hopp – att söka hindret hon hör ordet och vi står och ”hänger” är inga problem, lite svårare att verkligen lyssna på ordet och ta sig över hindret när jag satte henne provocerande långt ut åt sidorna och sen ställde mig på andra sidan så att det blev närmare att springa direkt till mig än att ta omvägen över hindret.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

