Rapport, spår och lydnad

Idag mötte jag, Helena, Elin och Jocke upp Camilla på Stockholmsavdelningens BK för lite rapport-, spår- och lydnadsträning.

Jag la ett kort spår på 50 meter som började på ängsmark, svängde av några meter längst en stig och slutade inne i skogen. Under tiden spåret fick ligga (dryga halvtimmen) och i väntan på att de rutinerade rapporthundarna gick ut till B-stationen körde jag och Helena en enkel första gångsövning med Moira där Helena tog M och gick iväg en kort bit precis som utom synhåll från där jag satt kvar. Till mig hade liten svårt att starta och Helena fick jobba och mana på henne en stund, tillbaka var det dock inga som helst problem och det blev till och med tjuvstart. Nästa gång får jag se till att verkligen visa en BRA belöning som är kvar hos mig så att hon förhoppningsvis får bättre dragning till mig…

Efter rapporten tog vi spåret där liten var säker som ett lok på räls – så skönt eftersom de senaste gångerna inte gått så bra. Den enda lilla missen var att hon fortsatte spåra någon meter längst stigen som jag gått en bit på innan hon insåg att det var fel och tvärstannade och genast hittade tillbaka till fortsättningen. 🙂  

Vi avslutade med lite lydnad där vi körde;

  • fritt följ och platsliggning med störningar – bland annat kastade de andra leksaker runt oss. Moj tappade koncentration en gång i början per moment, men efter ett ”oj” och missad belöning klarade hon sen att falla för frestelsen att kolla på de flygande leksakerna.  
  • ställanden där jag backande kastade godis när hon kom med fart och stannade bra. Ställandena såg mycket bättre idag så det är nog rätt metod att bara fortsätta nöta…
  • hopp – här tror jag att hon börjat lära sig ordet och hon söker verkligen hinder. Testade även att Elin fick gömma leksak och körde uthopp, ska där dock hålla mig till min plan och inte träna detta förrän hon är ”sig själv” igen – hon känns lite halvseg och det vanliga drivet på leksaker finns som sagt inte.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar