Tollarspecialen 2010

Från torsdag till måndag var vi nere vid Kolmården för årets Tollarspecial. Fredag var det dags för lydnaden och för min del dubbel debut, först som tävlingsledare i eliten och sen att tävla med Moira i ettan. Efter att under torsdagskvällen ha riggat lydnadsplanen tillsammans med Maggan och Helena som höll i hela lydnaden blev det en nervös natt där jag sov max en timme och låg vred mig fram och tillbaka. Kan säga att huvudet var ganska tungt när vi vid sju på morgonen möttes upp för de sista förberedelserna och värre var det vid strax innan åtta på kvällen när jag och Helena åkte där ifrån efter att ha haft prisutdelningen för lydnaden – där under kvällen var det inte lätt att föra vettiga samtal med mig…

Lydnaden gick dock bra, både som tävlingsledare – visst gjorde jag missar lite här och där men inga allvarliga tror jag och det var i alla fall ingen tävlande som klagade. 😉 Min och Mojens tävling gick väldigt bra med tanke på att vi båda var ganska trötta och inte riktigt hade våra huvuden med oss, mitt mål var att vi båda skulle gå ut och ha kul och det uppnåddes med råge. Tyvärr hade vi lite småmissar här och där så poängen hamnade på blygsamma 147, hade liten bara stått en sekund till under ställandet under gång hade vi fått en 5 istället för en 0 och då uppnått 162 poäng och ett första pris (kan dock säga att informationen om att domaren funderat på att ge oss betyg i momentet som hon berättade efter att vi gått klart vårt program hade jag kunnat vara utan ;)).

Micke var snäll och filmade vår debut. Tyvärr fick filmen ett riktigt dålig formatet när jag sparade upp den på Youtube (plus att det inte går att zooma med min telefon och hela vårt program skedde på andra sidan den stora fotbollsplanen) så med lite vilja går det eventuellt att se något:

Från tävlingen är jag dock väldigt nöjd med framförallt Moiras attityd, hon tyckte det var superkul genom hela programmet och vi gick båda två som vi gör på träning och var helt i vår egen ”bubbla”. (Den känslan som jag alltid drömt om att få uppleva när jag tävlat med Tildisen!) Med själva momenten är jag extra nöjd med;
* Platsliggningen där grannen närmast gick upp, och Mojen stabilt låg kvar – det enda som syndes var att hon fick lite giraffhals en stund.
* Linförigheten som hon gick precis som på träning och det hur fint som helst. Vi måste jobba lite mer på helt om halter och marscher + höger om halt samt att inte släppa kontakten med mig oavsett vad som händer (här tappade hon förvisso bara en sekund när vi gick emot tävlingsledaren).
* Själva nedläggandet under läggande under gång – så snabbt har jag nog aldrig sett henne lägga sig, hon har annars en teknik där hon fäller sig bakåt.

Det vi har att fila lite mer på inför framtiden är kvarsittande där hon hela tiden måste hålla koncentration, ingångar för både inkallning och hopp, samt stabilitet i liggande och ståendet där hon även ska lyssna på första kommandot när jag säger fot vid upp-/nedsittandet.

För Helena blev tävlingen väldigt lyckad, Nea gick superfint i tvåan men hamnade tyvärr precis utanför första pris pga en nollad ruta medan Qinsan var dagens stora glädjeämne och tog sitt första första pris i eliten! 😀 Vi är båda nu väldigt taggade för fler tävlingar och har redan anmält till fyra nya i mitten/slutet av augusti.

Lördagen var det dags för agility och vi var bara med som hejaklack till Camilla, Helena och Elina och alla tre gjorde riktigt fina insatser. Senare under kvällen intog vi en minnesvärd middag på campingen i Nävekvarn där vi i ösregnet och stormvindarna satt inklämda 25 personer i ett litet partytält med tunna plastväggar och parasoller som skydd och frös – då var man glad att rödvin höjer värmen i kroppen… 😉

Söndagen och specialens sista dag var det dags för utställning. Moira var duktig i ringen, själv var jag inte helt med och något seg och kunde ha gjort ett bättre jobb känner jag. Mojen fick en fin kritik men med helt avsaknad av päls och öron som för tillfället inte sitter bra blev dock vistelsen precis som väntat kort inne i ringen. Dagens stora glädjeämnen var att Moiras 11 år gamla mormors mor Zamantha blev BIS över dryga 350 stycken och Zamanthas son Star som Ninni äger blev BIM. Väldigt bra betyg till kennel Lauvstua som fött upp båda de vackra hundarna! Efter den dagens härliga resultat blev söndagskvällen väldigt trevlig med firande på vandrarhemmet i Nävekvarn där vi bodde tillsammans med norrmännen under hela helgen. 🙂

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

