Världsutställningen i Danmark

Sen tisdagkväll förra veckan efter den inofficiella agilitytävlningen på Botkyrka BK (se bilder här) startade jag och Helena resan ner till Ninni och Micke i Motala där vi sov över innan vi åkte vidare ner mot Danmark. Resan ner gick fort och fint och väl på plats bodde vi på en fin camping (dock var stugan lite si så där) med en superfin utsikt över sjön och skogarna i närheten. Vi kom dock fram ganska sent så det blev nästan omgående sängdags så vi skulle orka upp till världsutställningen på torsdagen.

Campingens fina utsikt:


På världsutställningen skulle många hundar bedömas och domaren skickade snabbt ut hund efter hund med blåa band – alla som saknade päls fick denna färg vilket var en stor del av tikarna… Det tråkiga var att man inte fick någon skriftlig bedömning (surt när utställningen ändå var så dyr), däremot blev jag inte det minsta förvånad när även jag och Moira fick motta vår tvåa, för precis som domaren sa så saknar hon en del massa och päls. 😉 Sen har jag även den inställningen att domarens bedömning kan jag ju inte göra något åt däremot hur vi beter oss i ringen vilket gjorde att jag var väldigt nöjd med liten som både stod och sprang fint (till skillnad från i Norge där hon bara skulle nosa och det inte gick att få kontakt med henne). 😀

Glädjande var att brorsan Hektor fick ett lila band (excellent = etta med ck) och blev placerad som nummer fyra bland juniorhanarna. Sen blev glädjen ännu större när kennel Lauvstuas går in och kniper juniorvinnartiteln med Marianns fina Zeeme och båda veterantitlarna med Mascot och Zamantha. Zamantha som förövrigt är Moiras mormors mor blev sen även BIM, medan hennes farbror (Darwins halvbror) blev BIR! 😀

Några bilder av halvtaskig kvalitet (varken jag eller kameran är bra nog att ta bilder inne i en mässhall) från världsutställningen kan ses här.

Efter en lång dag i mässhallarna, där vi förutom att ställa hundarna även hann med lite shopping och en lång kö till avmaskningen, så bar det av tillbaka till campingen för en trevlig grillkväll.

Fredag var vikt åt circuitutställning där jag och liten plockade med oss en slät etta. Denna dag märktes att gräset med massa tappat godis på var mer lockande än en fin matta inomhus vilket gjorde att Moj hade stor lust till att nosa – dock lyckades jag någorlunda avstyra detta. Utöver detta måste även jag träna mer på att springa med liten, stundtals galopperade hon visst helt utan att jag såg det. Det positiva även i fredags var att hon utan knussel lät domaren klämma på henne och ställde upp sig fint själv och sen stod blixtstilla som en liten staty. ❤

Under kvällen skulle midsommar firas av oss svenskar när vi träffades hela gänget för grillning och vi hade riktigt kul – enda tråkiga var att jag och Helena inte lyckades ta oss ett dopp i den uppvärmda poolen, först var poolbaren ockuperad av fulla gubbar och när de väl gått var grinden till poolen låst. 😦

Lördag var det riktigt s_e_g_t att ta sig upp och jag var väldigt glad att Helena hade ork att köra bort till tollingbruksprövet och tolling working testet eftersom jag inte riktigt var i ”balans” och behövde sova en stund till. 🙄 Det var inte överdrivet många hundar anmälda så vi hann med alla innan lunch och till min stora glädje fixar Helena först godkänt brukspröve med Nea och går sedan in och gör en SUPERprestation med Qins och tar ett första pris i nybörjarklassens tolling working test. 😀 Jag är väldigt glad att jag lyckades filma Helena med hennes båda duktiga tjejer och möjligt är att filmerna läggs ut på Agildes sida. Annars kan lite bilder ses här.

Efter förmiddagens prestationer i jaktskogen (där både jag, Helena och Ninni uppenbarligen var så sega att vi inte förstod många ord danska – bland annat badade jag Moira i ett vattendrag där vi INTE fick ta ner hundarna pga ällingar :oops:) blev det en stunds eftermiddagsvila  innan pizzamiddag på campingen.

Söndag var hemresedag men dessförinnan åkte vi in till Herning för en tur in på mässan och kika lite på lydnadsfinalen samt semifinalen i juniorhandling dit Zeus och hans duktiga handlare kvalificerat sig dagen innan. Själva bedömningen av juniorhandlingen var dock ganska seg så jag, Helena och Tina passade på att träna lydnad. Liten gick superfint och gjorde allt med STOR intensitet och glädje. Jag och Tina la även småttisarna på platsliggning där Moira precis som sin bror låg  mycket lugnt och fint trots störningar av juniorhandlare som sprang och tränade med sina hundar runt om. Detta träningspass gav mig en rejäl motivationsboost och jag är så imponerad av alla fyra hundarna som helt ignorerade alla störningar runt om och bara var så lyckliga att äntligen få arbeta. ❤ ❤ ❤ Även här finns lite bilder att se!

Bilresan upp till Motala gick sen snabbt och fint (kändes det i alla fall som för mig eftersom jag sov mig genom en stor del av resan ;)) och även åt detta håll stannade vi kvar över natten för att sen köra sista biten hem måndag morgon.

Även om vi inte fått med oss några utställningsresultat hem så är jag riktigt nöjd med resan – både jag och lilla röda har haft det riktigt kul! 😀

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

