Agilityträning och kalas

Dagen började med lite agilityträning tillsammans med Helena och Jocke. Först hade jag endast tänkt hänga med och passivitetsträna med liten men blev på plats lite sugen så även Tilda fick ta sig några varv runt på banan. Kul att se att hennes kontaktfält satt super, hon galopperade över balanshindren och även mellan hopphindren – sen ville hon inte riktigt ta tunneln men vad gör det när skruttan var glad och ville vara med. Även fröken rödtott fick springa genom den långa lite svängda tunneln och från att inte alls förstått vad jag menade fick hon ta rygg på sin morsa ett par gånger och sen fanns inga som helst betänkligheter. Jag uppskattar så hennes nyfikenhet och oräddhet! 🙂

Lite mer seriöst såg jag även till att lägga Mem plats ute på agilityplanen och bad Helena och Jocke kliva runt lite med sina hundar samt att Jocke gjorde en inkallning med Fräck bredvid där hon låg. Duktig tjej låg fint under inkallningsstörningen, dock var det lite svårt när Helena kom från parkeringen med Qinsi och Nea så där har jag en bra övning som vi kan träna på för att förhoppningsvis få en någorlunda stabil plats till slutet av juli.

Efter träningen tog vi en gemensam promenad och hittade förhoppningsvis en strategi för att få Moira att inte hetsa så fruktansvärt på Jet (Jockes working kelpie som är på dagen lika gammal som liten och som hon blir helt BESATT av och bara jagar och jaktskäller på hela tiden *morr*). Spännande att se redan imorgon om vi tänkt rätt när jag och Jocke ska ta turen runt sjön ute på Lida.

Under eftermiddagen var jag hem till mina föräldrar för att tillsammans med släkten ta en sammanslagen dag och fira min och två av mina brorsors födelsedagar. Kiki hade som vanligt gjort massor av god mat och fika så nu står magen på både mig och hundarna i fyra hörn (tur att vi har en lång och krävande promenad imorgon ;)).

Under firandet hade min farbror och hans fru även med fyra av sina barnbarn mellan fem och tre år som de sitter barnvakt åt och Tilda var i himmelriket eftersom en av de fyraåriga tvillingarna älskar hundar och klappade på henne timme ut och timme in. Moira däremot tyckte initialt att barnen var lite läskiga, särskilt yngsta killen som blev rädd för henne varpå hon blev rädd för honom. Efter några minuter släppte dock hennes betänkligheter och hon var både ute på tomten och lekte med dem samt tvättade deras fötter vilket ledde till högljudda fnissanden från ungarna… 😉

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

